Zo’n 40 jaar geleden werd Alpro geboren met als doel een drank met veel voedingswaarde te produceren op basis van soja om zo de ondervoeding in Afrika tegen te gaan. De plantaardige variatie op melk, zoals Alpro het noemt, sloeg aan bij mensen met lactose-intolerantie. Inmiddels is Alpro in Nederland het bekendste merk voor plantaardige ‘zuivel’; plantaardige variatie op melk, yoghurt, kwark, ijs, slag- en kookroom, margarines en desserts. Naast soja maken ze sinds 2013 ook producten op basis van haver, amandelen en rijst.

Een kijkje in de keuken bij Alpro Nederland

Collega-auteur Daniëlle en ik zijn te gast bij het Nederlandse verkoopkantoor in Breda. In de vergaderzaal staan rijen met pakken, pakjes en bakjes opgesteld. En als het projectiescherm omhoog gaat komt er nog veel meer tevoorschijn. Een indrukwekkend assortiment om dat zo allemaal bij elkaar te zien. We krijgen een zeldzaam kijkje achter de schermen van het grootste merk plantaardige zuivel. #nospon

Alpro assortiment

We spreken met Alexander Arbouw, senior category manager bij Alpro Nederland: “Een cat man houdt zich bezig met de vraag ‘hoe maken we de categorie groter’, hoeveel ruimte willen de retailers in de winkels aan plantaardig geven”. Dit wisselt natuurlijk sterk per regio. Alexander: “Niet iedere retailer kan dat op winkelniveau meten, dat hangt af van de mate van automatisering, maar sommige supermarktketens hebben daar heel veel data over”. Data die ook voor producenten zoals Alpro heel waardevol zijn. “Op basis van dit soort data weten we dat er ‘über plantbased stores’ zijn, waar meer dan de helft van de verkopen van het houdbare zuivelschap uit plantaardig bestaat. Ook worden met deze data schappenplannen gemaakt. Plantaardig heeft daardoor in veel winkels een andere plek gekregen”, legt Alexander uit.

Wat wil de klant?

De ontwikkelingen in de markt voor plantaardige voeding gaan de laatste jaren snel. Hoe houd je de vinger aan de pols met wat de klanten willen? “We doen daar zelf allerlei onderzoek naar. Wat we nu zien is dat best een grote groep mensen overgaan op plantaardig. We willen er wel voor zorgen dat zo’n overstap verantwoord gebeurt. Door zomaar over te stappen op plantaardige variatie op melk kan het zijn dat je voedingsstoffen tekortkomt. Daarom voegen we aan Alpro vitaminen zoals B12, D en mineralen zoals calcium toe. Onze sojaproducten zijn daardoor volledige en volwaardige vervangers van koemelk”.

“Uit onderzoek blijkt dat er drie grote groepen consumenten zijn die plantaardige alternatieven voor zuivel kopen:

  1. mensen die plantaardig moeten kiezen doordat ze bijv. lactose-intolerant zijn,
  2. mensen die bewust meer plantaardig kiezen, vanuit gezondheids- of duurzaamheidsoverwegingen of voor dierenwelzijn en
  3. de kritische kenner: kiest voor biologisch, weet wat hij koopt, typisch de doelgroep voor ons merk Provamel”.

Bron: Consumentenonderzoek: WeJane, oktober 2019

Alexander licht dit verder toe: “Nederland loopt voorop in deze driedeling. In andere landen in West-Europa kiezen consumenten meestal voor plantaardig vanwege gezondheid of duurzaamheid, maar in Nederland kiest een grote groep er ook voor vanuit animal welfare.”

Naast dit soort doelgroeponderzoek werkt Alpro ook veel met smaakpanels. “Smaak is enorm belangrijk, het is ‘sine qua non’. We sleutelen er constant aan; minder suikers en meer smaak.”

alpro soja oat

Grote plannen met plantaardig

Alexander wijst ons op een recent gepubliceerd artikel waarin Gaetan van de Populiere, Brand Equity Director van moederbedrijf Danone, de grote plannen met plantaardige zuivel toelicht. Hiermee spreken ze over Alpro maar ook over het bio-merk Provamel.

“In 1983 ontstond het merk Provamel, 100% biologische plantaardige melk. Nog steeds is Provamel het merk dat zich richt op mensen die willen weten wat ze eten of drinken, veel kennis hebben en producten zo puur mogelijk willen, zonder bewerkingen en toevoegingen. Albert Heijn heeft drie sku’s (stock keeping units, soorten artikelen) maar het wordt het meest verkocht via Ekoplaza, Marqt etc. Provamel is een ‘clean label’, wat betekent dat er geen toevoegingen worden gebruikt”.

Herkomst van de soja

De laatste tijd horen we vaak kritiek op producten gemaakt van soja vanwege de ontbossing. Hoe zit dat precies? “Goed dat je het vraagt, daar bestaat inderdaad een misverstand over. De soja die in de Amazone wordt verbouwd dient voornamelijk voor diervoeding. Alpro’s soja komt uit Europa, voornamelijk Frankrijk, en uit Canada. We werken ook aan de verdere introductie van sojateelt in Nederland en België. Alle soja die Alpro gebruikt is vrij van genetische modificatie en komt niet uit ontboste gebieden. Om dat beleid te garanderen, zijn al onze sojabonen voor 100% ProTerra-gecertificeerd. Het ProTerra certificaat is een onafhankelijk label voor ecologisch duurzame, maatschappelijk verantwoorde en niet-ggo-geproduceerde sojabonen”.

soja oogst

De prijs van plantaardige melk is hoger dan die van koemelk. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat zuivelboeren worden gesubsidieerd, waardoor de melk in de winkel minder kost dan zou moeten op basis van de kostprijs. “We investeren veel in allergenenmanagement, dat kost een boel geld, we doen veel research o.a. samen met de Universiteit van Wageningen en de sourcing van onze soja is duurder omdat er een bepaalde hoeveelheid eiwitten in moet zitten”, verklaart Alexander de verschillen.

Over de toekomstplannen van Alpro zegt Alexander het volgende: “De penetratie van plantaardig is nu zo’n 30%, dat weten we uit het GfK huishoudpanel, dat wil zeggen dat een derde van de consumenten plantaardige zuivel adopteert. Alpro is sinds 2017 deel van Danone, dat  een grote ambitie heeft voor plantaardig: de plantaardige business verdrievoudigen, naar 50 miljard EUR in 2030. Deel uitmaken van Danone biedt Alpro de kans om plantaardig eten en drinken mainstream te maken. Dat kan bijvoorbeeld door nieuwe productcategorieën te introduceren”.

Goed, gezond en lekker

Hoe kijk je zelf aan tegen de vegan movement? “Bij Alpro gaan we voluit voor plantaardig om de wijze waarop de wereld eet ten goede te veranderen. Daarbij is elke stap naar meer plantaardig op je bord er een in de goede richting of je nu vegan bent of flexitariër. In Nederland is er een brede beweging van mensen die gaan voor meer plantaardig. Vooral de millennials en generatie Z, zij willen het helemaal anders doen en beïnvloeden daarmee ook hun ouders. We doen veel aan ‘social listening’ om voeling te houden met deze groep. We zien ook dat mensen bewuster gaan eten, veel vragen hebben en dat de kennis soms ontbreekt. Daarom publiceren we bijvoorbeeld ook recepten om mensen te laten zien hoe makkelijk het is om meer plantaardig te eten”, legt Alexander uit.

Over Alexander

Alexander Arbouw

Alexander Arbouw is senior category manager bij Alpro Nederland

“Ik ben altijd al bezig geweest met duurzaamheid, keurmerken etc.”

Bij Alpro sinds: 2015

Woont in: Breda

Favoriete Alpro-product: de plantaardige yoghurtvariatie met kers

In het duurzaamheidsrapport vind je meer info over Alpro’s duurzame visie en strategie.

Pascal van Hombergh

Veggie-fan | Inspiratiepartner Seeds

Marketeer en business development manager. Daarnaast is ze orthomoleculair voedingsdeskundige en freelance yogadocent. Ze laat zien dat genieten van het leven en een gezonde lifestyle hand-in-hand gaan. Voor Seeds schrijft ze over plantaardige voeding in relatie tot gezondheid en deelt ze haar persoonlijke tips: waar te eten, wat te maken en wie te volgen.

// Facts

44 artikelen 14 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *