Als je om ethische redenen veganist bent, voel je al snel een wens om de mensen om je heen ook richting veganisme te bewegen. Je wil dus invloed hebben. Veel van mijn blogs gaan over het uitoefenen van invloed. Maar tegelijkertijd wordt ook op ons invloed uitgeoefend. Ben jij je bewust van de invloed die op jou wordt uitgeoefend? En zie je hoe de personen die wij willen beïnvloeden, worden beïnvloed door anderen? Het is een ingewikkeld krachtenveld van beïnvloeden en beïnvloed worden. Zodra je je hier bewust van bent, kan je beter inschatten wat er nodig is om resultaat te boeken.

Beïnvloeding van burgers door nieuwskanalen

Niet alleen jij hebt invloed op de mensen die je ontmoet. Óók nieuwskanalen hebben invloed. Zo hebben we de journaals (op televisie, radio en internet), actualiteitenprogramma’s, artikelen op internet, kranten, sociale media, mond tot mond communicatie et cetera.

Er is binnen nieuwskanalen in toenemende mate aandacht voor veganisme. Dat moet ook wel want een deel van ons belastinggeld wordt geïnvesteerd in objectieve verstrekking van nieuws door bijvoorbeeld NOS. Maar de aandacht die media hebben voor veganisme, gaat nog lang niet altijd gelijk op met de groei van veganisme. En wie de ethische kant van veganisme kent weet dat er vaak beperkt sprake is van objectiviteit in de berichtgeving.

Op 11 mei 2019 waren er circa 1000 activisten betrokken bij een gigantische Cube of Truth in Amsterdam (One Dam Day), welke gevolgd werd door een demonstratie. Dit waren vreedzame acties om aandacht te vragen voor het leed in de dierindustrie. Het journaal heeft er weinig aandacht aan geschonken.

Enkele dagen later werd een varkensfokkerij bezet door veganisten; hier zijn zeer schrijnende beelden vastgelegd. In eerste instantie werden in veel media boeren geframed als hardwerkende hoekstenen van de samenleving terwijl activisten werden geframed als gevaarlijke onruststokers. Voor veel kijkers is het lastig om objectief te oordelen als zij onvoldoende kennis van beide kanten van het verhaal hebben. Het was handig geweest als de kijkers beelden van de stervende, dode, gewonde en doodongelukkige dieren (de slachtoffers) hadden gezien vóórdat boeren als slachtoffers in beeld werden gebracht. Wellicht waren méér kijkers dan tot de conclusie gekomen dat de actie weliswaar illegaal maar tòch legitiem was. Gelukkig openen steeds meer non-vegans hun ogen voor dierenleed, zoals blijkt uit dit artikel in het AD.

Beïnvloeding VAN nieuwskanalen door boerenlobby

Je leest de titel van dit kopje correct. Nieuwskanalen worden eveneens beïnvloed, van binnenuit en van buitenaf. Zowel de nieuwsmakers als de nieuwsluisteraars, -lezers en –kijkers geloven liever een comfortabel verhaaltje dan een ongemakkelijke waarheid. Maar vergis je niet in de invloed van de boerenlobby. Boeren hebben zich in de loop der decennia goed verenigd en brengen het beeld naar buiten dat er een hetze wordt gevoerd tegen de landbouwsector. Boeren zeggen hier niet bij dat niet de akkerbouw of tuinbouw maar de dierindustrie onder druk ligt. Waarom? Omdat zij weten dat ze sterker staan wanneer zij samenwerken. Dit recente bericht geeft een inkijkje in hun aanpak.

En hier kan de vegan movement iets van leren!

  • Ik zag recent hoe een veganist op Facebook opnieuw ongefundeerde pogingen doet om de Partij voor de Dieren in diskrediet te brengen. Dit terwijl de PvdD de enige partij is die consequent een veganistisch standpunt uitdraagt.
  • En ik zie hoe een bekend vegan outreach alternatief mensen uitsluit omdat zij niet abolitionistisch genoeg zijn. Hierdoor worden vegan outreach talenten terzijde geschoven, waardoor er minder mensen ‘geoutreacht’ worden.

Veel mensen die deze blog lezen, hebben de missie om dierenleed te verminderen. Aangezien elke vorm van diergebruik leidt tot dierenleed, streef ik naar het veganiseren van de wereld. Daarom sta ik stil bij de effecten van bovenstaande acties.

  • In hoeverre doe je iets goeds voor de dieren wanneer je de invloed van de enige partij die veganisme promoot onderuit probeert te halen?
  • Als je gemotiveerde vegan outreachers wegstuurt, verklein je je bereik. Hiermee vertraag je de verspreiding van het veganisme. Principes zijn een waardevol iets. Maar moeten principes niet ondergeschikt zijn aan het doel wat je nastreeft?

Eendracht maakt macht

Wij veganisten hebben elkaar nodig. Veganisten die werkelijk iets goeds willen doen voor de dieren, moeten elkaar niet zo snel veroordelen. We moeten elkaar niet uitsluiten. We hebben geen vegan police nodig. We moeten samenwerken en bruggenbouwen in plaats van verdeeldheid zaaien. Je hoeft het niet met iedere vegan eens te zijn. De tijd dat de vegan movement een klein onderonsje was, is verleden tijd. We zullen moeten dealen met mensen die anders in het leven staan dan wij. Als zij op hun eigen manier veganisme promoten, geef ze dan de ruimte… En ik hoop …

  • …dat mensen die onnodig dierenleed willen stoppen tijdens verkiezingen voor gemeenten, provincies, Nederland of Europa hun stem goed benutten. Jouw stem is zo veel waard. Weet welke partij jouw doelen en idealen vertegenwoordigt en geef hen jouw steun.
  • …dat eenieder die gemotiveerd is om vegan outreach te doen, hiertoe een middel heeft, houdt of vindt wat voldoening geeft. Praat met elkaar, maak plannen, probeer dingen uit, evalueer, stel bij en probeer opnieuw uit. Zo creëren we samen een plantaardige toekomst.

Hoe beïnvloedbaar ben jij?

Hoe beter jij jezelf kent, hoe effectiever je wordt in je communicatie als veganist. Het thema van vandaag is ‘beïnvloeden’. Door wie laat jij je beïnvloeden? Hoe vorm jij je mening? Durf jij jouw eigen inzichten serieus te nemen wanneer deze ernstig afwijken van de inzichten van mensen om je heen? Dit zijn mooie vragen om eens over na te denken. Het zegt iets over jouw aanpak van gesprekken met mensen die (nog niet) veganistisch leven.

In welke mate laat jij je van je pad brengen wanneer iemand je vertelt dat je niet goed genoeg bent, niet over de juiste moraal beschikt, of dingen helemaal verkeerd aanpakt? Een stukje zelfreflectie is natuurlijk op zijn plek. Misschien zijn er dingen die jij te leren hebt. Als je jouw eigen zwakke plekken kent, weet je welke vragen je aan jezelf moet stellen. Maar…

…houd óók oog voor onuitgesproken belangen

Het is mogelijk dat er belangen in het spel zijn die jij nog niet hebt ontdekt. Misschien heeft je gesprekspartner oud zeer. Of misschien probeert hij zijn toch al niet zo positieve zelfbeeld te beschermen. Of er zijn financiële belangen in het spel. Misschien ziet iemand zijn kans schoon om eindelijk status te verwerven? Of komt iemand in gewetensnood wanneer hij erkent dat het eten van dierlijke producten leidt tot dierenleed? Wordt zijn of haar morele kompas gevormd door televisiepersoonlijkheden? Is hij bang om buiten de boot te vallen?

Wanneer je begrijpt waar iemand behoefte aan heeft, helpt dat jou om compassie te houden. En door je te verdiepen in de belangen van iemand anders, leer je misschien wel een heleboel over jouzelf en jouw eigen behoeften.

 

Stay connected. Be with the movement, the movement is with you. <3

Mrkie Adjuma

Mrkie Adjuma vegan outreach

Mrkie Adjuma

Bruggenbouwer | Vegan Outreacher

Katalysator van vegan outreach. Ontregelt vastgeroeste denkpatronen, bouwt bruggen, traint en coacht in outreachland. Voor Seeds ontsluiert Mrkie sociaal-emotionele biases met carnistische trekjes en beschrijft zij mogelijkheden om daar op te reageren.

// Facts

5 artikelen 30 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Lana Vegana

    20 mei 2019 om 14:19 uur

    Mooi artikel weer! Ook ik worstel steeds meer met wie ik kan vertrouwen en wie niet en waar ik zelf nu precies sta. Een tijdje terug heb ik naar aanleiding van een Facebookpost van de persoon waar jij het waarschijnlijk ook over hebt, getwijfeld of de PvdD nog wel mijn partij was – en ben tot de conclusie gekomen dat de dieren en het milieu voor mij zwaarder wegen dan mensen, puur omdat de dieren met zo ontiegelijk veel meer slachtoffers zijn en we op milieugebied alles zullen moeten doen wat in ons vermogen ligt. Elke partij heeft verbeterpunten en die moeten bespreekbaar zijn, maar de PvdD is de enige die het allerbelangrijkste consequent in beeld houdt en qua verbeterpunten zie ik ze ook stappen maken.
    Dus bij dezen aan iedereen de oproep: stem donderdag PARTIJ VOOR DE DIEREN!

    • Mrkie Adjuma vegan outreach

      Mrkie Adjuma

      20 mei 2019 om 14:45 uur

      Hoi Lana! Tja, dat zou dezelfde persoon kunnen zijn. Stel jezelf de vraag: welke belangen zou deze persoon er bij kunnen hebben om te schrijven wat hij schrijft? Niet alle belangen zijn zichtbaar. Let op… als mensen bepaalde dingen vaak horen, zijn ze geneigd het te gaan geloven. Óók dat is een beïnvloedingstechniek. En die wordt vaak toegepast. Stay alert. 😉 Ik ben het eens met je stemadvies! En inderdaad, verbeterpunten zijn er altijd en ik zie dat die worden opgepakt.