Ik las het boek ‘How not to die’ van Michael Greger M.D. ondertitel; ‘discover the foods scientifically proven to prevent and reverse disease’. Recent ook in het Nederlands verschenen met de titel: Hoe overleef je. En er is een kookboek van. Wil je weten hoe je gezond plantaardig eet, met grondige wetenschappelijke onderbouwing, dan is dit boek een echte eyeopener. 

 

Het begon allemaal met z’n oma. Op haar vijfenzestigste werd ze door haar artsen in een rolstoel naar huis gestuurd omdat ze niets meer voor haar konden doen. Haar hart was te slecht. Gelukkig kwam ze in contact met een van de pioniers van ‘lifestyle medicine’. Hierdoor volgde ze een programma dat bestond uit volledig plantaardige voeding in combinatie met beweging. Het resultaat? They wheeled her in en she walked out. Uiteindelijk leefde ze nog dertig jaar in goede gezondheid.

 

Nauwelijks aandacht voor voeding in geneeskunde

Tijdens z’n opleiding geneeskunde kwam Greger erachter dat lifestyle en voeding vrijwel volledig ontbraken in het curriculum. Ook bij huisartsen werd er nauwelijks over gesproken. Daar lag de focus op genezen met medicijnen en niet door verandering van levensstijl. Toen hij dit merkte besloot hij hier zijn levensmissie van te maken. Hij begon de website Nutrition Facts, hield lezingen over de hele wereld en schreef het boek ‘How not to die’.

 

Het enorme effect van voeding op Westerse ziektes 

Als je meer wilt weten over het effect van plantaardige voeding op je gezondheid en waarom dat dan precies zo is; lees dit boek. Het is echt indrukwekkend hoeveel effect voeding kan hebben op het voorkomen en genezen van de 15 meest voorkomende Westerse ziektes, zoals hart- en vaatziekten, Alzheimer, diabetes en kanker. Aanpassen van wat je eet, kan volgens Greger zelfs meer effect op je gezondheid hebben dan medicijnen. Plantaardige voeding helpt het lichaam zelf ziektes oplossen. Wie wil dat nou niet?

 

Ongezonde voeding is het nieuwe roken

Greger stelt dat de meeste doden in Amerika tegenwoordig worden veroorzaakt door wat we eten. De tweede doodsoorzaak is gerelateerd aan roken. In de vijftiger jaren was roken nog normaal, de meeste dokters rookten, de helft van de Amerikanen rookten. De American Health Association zei toen; met mate roken is prima.. En zie hoe we daar vandaag de dag over denken.

 

Eet je zelf gezond

En wat is dan gezonde voeding, volgens Greger? De meest gezonde lifestyle is minimaliseren of weglaten van vlees, zuivel, eieren en bewerkte voeding en maximaliseren van fruit, groenten, bonen, peulvruchten, noten. Echt en puur eten dat groeit in de grond. In combinatie met meer bewegen. Als hulpmiddel ontwikkelde hij de ‘Daily dozen checklist’ en bijbehorende app. Download hem hier en hou voor de grap eens een paar dagen bij hoe gezond jij eigenlijk eet. Het triggerde bij mij wel een aantal zaken  😉 in de app kun je ook allerlei video’s vinden over de verschillende voedingsmiddelen. Superhandig!

Je downloadt de app in de Apple app store of in de Google Play Store.

Een korte versie van het boek bekijk je in deze video:

‘How not to die’ bestel je zonder verzendkosten bij Libris en Bol.com. Ook verkrijgbaar bij andere (online) boekwinkels.

Niemand geeft of krijgt garanties, maar als je de kans op een lang gezond leven wilt maximaliseren, dan gaat dit boek je daar zeker bij helpen!

Pascal van Hombergh

Veggie-fan | Inspiratiepartner Seeds

Marketeer en business development manager. Daarnaast is ze orthomoleculair voedingsdeskundige en yoga-docent in opleiding. Ze laat zien dat genieten van het leven en een gezonde lifestyle hand-in-hand gaan. Voor Seeds schrijft ze over plantaardige voeding in relatie tot gezondheid en deelt ze haar persoonlijke tips: waar te eten, wat te maken en wie te volgen.

// Facts

36 artikelen 7 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *