Groente! De rijke, kleurige en smaakvolle basis van een gezond eetpatroon. En wat een keuze, zeker als je verder kijkt dan de reguliere supermarkt en ook eens naar de markt of de biowinkel gaat. Of neem eens een abonnement op een groentetas voor nieuwe inspiratie, ik heb er veel voor mij onbekende groentesoorten door leren kennen. Er is zoveel lekkers te krijgen, dat het een wonder is dat maar een paar procent van de Nederlanders de dagelijkse aanbevolen – minimale! – hoeveelheid van 250 gram per dag haalt. Dat vind ik zelf niet zo’n uitdaging en richting de 500 gram gaat het ook nogal eens. Maar het mag wel wat meer, en dan graag in allerlei variaties en verspreid over de dag. Monique van der Vloed geeft in haar boek ‘Puur natuur Groente’ alle tips die daarvoor nodig zijn. Zelf eet ze gemiddeld zo’n 1,5 kilo groenten per dag en na het lezen van dit boek snap je dat dat heel goed haalbaar is.

Het boek is heel handzaam en vlot geschreven, dus in een middag of avond heb je het doorgelezen. En ondertussen waarschijnlijk meteen een boodschappenlijstje geschreven om eens flink in te slaan. Het blijkt namelijk bijzonder eenvoudig om veel groente te eten gedurende de dag. Voor de bonte verzameling tips aan bod komen, neemt ze je eerst mee in de wereld van groenten op zich. Waarom ze gezond zijn, welke vitaminen en mineralen je daarmee eet en wat de verschillende kleuren voor je doen. Plus nog eens de uitleg waarom die 250 gram het absolute minimum is, of zelfs wat aan de lage kant door de achteruitgang van voedingswaarden als gevolg van de wijze waarop ons voedsel wordt geproduceerd. Meer dus, veel meer!

Maar hoe dan?

Dat staat uitgebreid beschreven in de eerste hoofdstukken met veel praktische tips om op simpele wijze groente toe te voegen aan je eetpatroon. Vervolgens duikt de auteur de diepte in met hoofdstukken die je de dag door leiden. Te beginnen bij het ontbijt. Bij mij was groente bij het ontbijt beperkt tot spinazie, boerenkool of iets anders in een smoothie waar ook fruit in zit. Inmiddels heb ik de verrukkelijke bieten-kaneelbroodjes en het groentebrood ontdekt. Okay, dat laatste vind ik bij de lunch ook voortreffelijk. Aan het slot van dit hoofdstuk daagt de auteur je uit tot de ontbijtchallenge. No worries als je verknocht bent aan havermout of een boterham in de ochtend. Een portie groente kan daar op eenvoudige wijze een smakelijke aanvulling bij zijn.

Voor de meeste mensen is groente bij de lunch en het diner al wel vaste prik. In het boek vind je 10 recepten voor lunchgerechten – groentemuffins bijvoorbeeld – en nog eens 10 voor het diner – van het zoete aardappelstoofpotje tot Monique’s Pie. Aan snacks, smoothies en soepen is ook gedacht. Dat zijn de meest makkelijke vormen om veel groente te eten of drinken. De recepten zijn nagenoeg allemaal veganistisch. Aanvullend bij sommige gerechten vind je meteen een handig recept voor bijvoorbeeld vegan kaas en ei-vervanger. Na het lezen van dit boek lukt het je zonder twijfel om veel meer groenten aan je dagelijkse eetpatroon toe te voegen. Stap in die rijke wereld vol kleur en smaak om je lichaam heerlijk te verwennen met zoveel goeds. Mijn doel: dit jaar de dagelijkse hoeveelheid opschroeven naar 750 gram. Doe je mee?

 

Puur natuur Groente – uitgeverij Passie – is onder meer hier verkrijgbaar.

 

Puree: pure groentebom voor elk moment

Waar dit boek mij het meest toe heeft geïnspireerd is het maken van groentepuree. Het blijkt een ideaal tussendoortje, basis voor lunch of toevoeging bij het diner. En de mogelijkheden zijn eindeloos. Mix en match naar hartenlust en smaak, voeg – verse – kruiden toe en varieer met de seizoenen mee. Ik noem eens wat:

  • Pompoen, zoete aardappel, venkel, spinazie en zwarte bonen.
  • Wortels, prei, zoete aardappel, paprika en mungbonen.
  • Rode biet, spinazie, broccoli, paprika en linzen.

Sommige groenten kook of stoom je eerst, andere kun je rauw toevoegen. Als je eenmaal begint met het maken van puree krijg je er echt snel lol in om de lekkerste combi’s te bedenken. Je maakt in één keer de hoeveelheid voor twee of drie dagen en schaaft je pureerkunsten gaandeweg bij. In het boek is er veel aandacht voor puree, dus het eerste zetje krijg je alvast. Enjoy!

Danielle de Jonge vegan ambassadeur Seeds

Danielle de Jonge

Vegan ambassadeur | Professioneel spreker

Ondernemer, bestuurder, dol op natuur, ambassadeur dierenwelzijn, ruim 20 jaar vega en al jaren vegan. Als professioneel spreker, trainer en auteur van managementbestsellers helpt zij bedrijven zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Op deze website schrijft ze achtergrondartikelen, tips, interviews en reviews over de complete plantaardige levensstijl. En Daniëlle is de drijvende kracht achter de zakelijke dienstverlening van Seeds.

// Facts

65 artikelen 48 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *