Elke maand zet ik een groente van het seizoen in de schijnwerpers. Want wie gezond én lekker plantaardig wil eten, zorgt er voor dat een maaltijd uit groenten en fruit bestaat. Deze keer is het tijd de groente van augustus te introduceren: Chinese kool.

 

Augustus is hier meestal een maand waarin we volop van de zomer kunnen genieten en waarin veel mensen hun vakantie vieren. Natuurlijk willen we genoeg energie hebben om van alles te kunnen doen, op reis, op de camping, of lekker aan het strand. Groenten  en fruit vormen een belangrijke bron van energie. In de zomer koken we snel en met hoog vuur. Wokken is een perfecte manier om in de zomermaanden te koken, en het hoeft niet veel tijd te kosten. Ook op vakantie met een camping gasstelletje kun je makkelijk een mooi wok gerecht maken. Chinese kool vormt samen met allerlei andere groene bladgroenten een mooie basis voor zo’n zomers gerecht.

 

Tip: tel de nerven en je weet het vezelgehalte

Als je in de winkel staat en een keuze moet maken voor welke groene bladgroenten je wilt gaan gebruiken, kijk dan hoeveel nerven de bladeren hebben en hoe goed je de nerven ziet. Hoe meer nerven, hoe meer vezels. Dus Chinese kool heeft veel vezels, terwijl spinazie bijna geen vezels heeft. Voor gezonde darmen kun je het beste kiezen voor meer vezels. Dat wil niet zeggen dat je nooit meer spinazie kunt eten, want daar zitten natuurlijk ook gezonde mineralen in. Spinazie is een prima groente voor in je ochtend smoothie.

 

  • Maak een kleurrijk gerecht door bij je Chinese kool ook puntpaprika, ui, champignons en wortel te gebruiken. Zij hebben allemaal een eigen rol te spelen in je darmen, en dat maakt zo kleurrijk gerecht super gezond.
  • Voeg er wat tempeh of tofu bij en kook in een aparte pan wat noedels (volkoren). Voeg wat smaak toe door bij de groenten en noedels kort voor het opdienen wat mirin, shoyu en rijst azijn toe te voegen.
  • Wil je helemaal gezond doen, zet er dan een frisse salade bij van radijs en knolrabi, met fruit. Of een salade van geraspte appel, wortel, daikon en zuurkool met wat citroen sap.

Eet smakelijk!

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, business coach, en expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten. In haar werk voor bedrijven helpt ze in de transitie naar betekenisvol ondernemen, soms ook vooral door de kantine te veganisten. Voor Seeds schrijft ze artikelen over die transitie naar vegan, ze zoekt naar trends die de klimaatontwrichting helpt keren, en schrijft boekreviews.

// Facts

25 artikelen 1 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *