Elke maand zet ik een groente van het seizoen in de schijnwerpers. Want wie gezond én lekker plantaardig wil eten, zorgt er voor dat een maaltijd uit zo’n 30-40% groenten bestaat. Wil je helemaal goed voor jezelf zorgen, kies er dan voor om minimaal twee maaltijden per dag rijk te vullen met groenten. Deze keer is het tijd de groente van augustus te introduceren: Chinese kool.

 

Augustus is hier meestal een maand waarin we volop van de zomer kunnen genieten en waarin veel mensen hun vakantie vieren. Natuurlijk willen we genoeg energie hebben om van alles te kunnen doen, op reis, op de camping, of lekker aan het strand. Groenten vormen een belangrijke bron van energie. In de zomer koken we snel en met hoog vuur. Wokken is een perfecte manier om in de zomermaanden te koken, en het hoeft niet veel tijd te kosten. Ook op vakantie met een camping gasstelletje kun je makkelijk een mooi wok gerecht maken. Chinese kool vormt samen met allerlei andere groene bladgroenten een mooie basis voor zo’n zomers gerecht.

 

Tip: tel de nerven en je weet het vezelgehalte

Als je in de winkel staat en een keuze moet maken voor welke groene bladgroenten je wilt gaan gebruiken, kijk dan hoeveel nerven de bladeren hebben en hoe goed je de nerven ziet. Hoe meer nerven, hoe meer vezels. Dus Chinese kool heeft veel vezels, terwijl spinazie bijna geen vezels heeft. Voor gezonde darmen kun je het beste kiezen voor meer vezels. Dat wil niet zeggen dat je nooit meer spinazie kunt eten, want daar zitten natuurlijk ook gezonde mineralen in, maar denk bijvoorbeeld aan een mix in de wok.

 

  • Maak een kleurrijk gerecht door bij je Chinese kool ook puntpaprika, ui, champignons en wortel te gebruiken. Zij hebben allemaal een eigen rol te spelen in je darmen, en dat maakt zo kleurrijk gerecht super gezond.
  • Voeg er wat tempeh of tofu bij en kook in een aparte pan wat noedels (volkoren). Voeg wat smaak toe door bij de groenten en noedels kort voor het opdienen wat mirin, shoyu en rijst azijn toe te voegen.
  • Wil je helemaal gezond doen, zet er dan een frisse salade bij van radijs en knolrabi. Of een salade van geraspte wortel, daikon en zuurkool met wat citroen sap.

Of kies voor een olijf of augurk als condiment en zo maak je een mooi, kleurrijk, maar vooral snel en gezond gerecht klaar.

 

Eet smakelijk!

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, opvallend oplossingsgericht en is expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten. In haar werk voor bedrijven verbindt ze met haar dienstverlening voeding, beweging & woorden. Voor Seeds schrijft ze artikelen vol smakelijke tips over seizoensgroenten en -fruit, schrijft boekreviews en interviewt voedingsexperts.

// Facts

18 artikelen 0 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *