Elke maand zet ik een groente van het seizoen in de schijnwerpers. Want wie gezond én lekker plantaardig wil eten, zorgt er voor dat een maaltijd uit zo’n 30-40% groenten bestaat. Wil je helemaal goed voor jezelf zorgen, kies er dan voor om minimaal twee maaltijden per dag rijk te vullen met groenten. Deze keer is het tijd de groente van november te introduceren: wortelen.

Wortelen zijn niet specifiek groente die je alleen in december eet, maar het zijn groenten die je kunt gebruiken als bijgerecht of als aanvulling op je maaltijd als je 30-40% van je maaltijd aan het bepalen bent.

Klein of grof gesneden, raspen of toch in sliertjes?
Deze maand wil ik laten zien dat je wortelen op verschillende wijze kunt bereiden: koken of fermenteren.  Het is voor onze spijsvertering belangrijk om verschillende kookwijzen te gebruiken, maar ook de manier waarop we de groente snijden heeft invloed.  Je kunt je voorstellen dat de mineralen die in een wortel zitten verschillend zijn. Hoe dieper in de grond hoe verder van het licht. Daar zit verschil in. Het is allemaal goed voor je, maar diversiteit is beter. Daarom snijden we de wortel op verschillende manieren. Je kunt ook lucifertjes snijden. Dan krijg je dunne sliertjes en die zijn veel sneller klaar. Grote stukken worden zoeter van smaak als je ze kookt en dat is in de winter lekker ontspannend.

Ik gebruik wortelen eigenlijk het hele jaar door en in de winter hou ik er van om ze te koken. Niet te lang, want dan worden ze te zacht; niet te kort want dan zijn ze te hard. Een andere optie die vooral bij warm weer erg lekker is is het maken van een salade met geraspte wortel, geraspte appel en wat zuurkool. Alle drie een zelfde hoeveelheid en bij elkaar mengen. Heerlijk als bij-salade. Als je het wilt bewaren moet je er wat citroen over sprenkelen om verkleuring van de appel tegen te gaan.

 

Gefermenteerde wortel

Gefermenteerd eten zorgt voor een goede spijsvertering en daarmee bouw je weerstand op in de kille herfst of winterdagen.

Je kunt zelf, heel makkelijk, groenten fermenteren of in het Engels pickles maken. Zorg dat je een glazen pot met deksel of een weckpot hebt die goed schoongemaakt is. Het beste kun je de pot een aantal minuten in kokend water leggen.

 
>> Snij de wortel in grote stukken en doe die in de schone pot.

>> Kook water met een snufje wit zee zout en laat het afkoelen.

>> Giet water over de wortelen tot ze helemaal onder water staan.

>> Zet de pot in een koele, donkere ruimte, met de deksel er losjes op. Laat drie dagen staan en doe dan de deksel dicht.

Je kunt de groenten na een week gaan eten en het blijft in de koelkast een aantal weken goed. Als de groente zacht wordt kun je beter een nieuwe pot maken.

Het is heerlijk om bij de wortelen ook nog andere groenten te kiezen zoals daikon, bloemkool, komkommer of radijs.

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, opvallend oplossingsgericht en is expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten. In haar werk voor bedrijven verbindt ze met haar dienstverlening voeding, beweging & woorden. Voor Seeds schrijft ze artikelen vol smakelijke tips over seizoensgroenten en -fruit, schrijft boekreviews en interviewt voedingsexperts.

// Facts

18 artikelen 0 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *