Elke maand zet ik een groente van het seizoen in de schijnwerpers. Want wie gezond én lekker plantaardig wil eten, zorgt er voor dat een maaltijd uit zo’n 30-40% groenten bestaat. Wil je helemaal goed voor jezelf zorgen, kies er dan voor om minimaal twee maaltijden per dag rijk te vullen met groenten. Deze keer is het tijd de groente van oktober te introduceren: Daikon.

Oktober… de herfst doet zijn intrede en we zien dat terug in de kleuren in de natuur om ons heen. We gaan van rode en gele appels in de bomen, naar kastanjes en eikels. Een wandeling in het bos krijgt een nieuwe dimensie door de nieuwe geluiden die we horen als we met onze voeten door de bladeren schuifelen. Heerlijk, deze tijd van het jaar!

Herfst en samentrekkende energie

De energie in de natuur trekt zich samen, de bladeren drogen uit en krijgen hun herfstkleuren rood, oker, geel en bruin. Ook wij trekken ons terug. We gaan minder vaak naar buiten, kleden ons warmer aan, bewegen ons minder (in ieder geval minder in de buitenlucht). Tijd voor introspectie, mijmeringen, zelfreflectie en bezinning over wat er in ons leeft, wat we hebben geleerd van het afgelopen jaar. De energie trekt zich niet alleen samen, maar vertraagt ook. Dit alles vraagt om andere voedingsmiddelen.

Voedingsmiddelen in de herfst

De granen voor de herfst zijn (bruine) rijst en rogge. Zaden en noten zoals walnoten en amandelen passen bij de dingen die we nu het liefst eten. Uit de groenten uit zee kiezen we nu voor hiziki, een gedroogd zeewier die je eerst weekt alvorens mee te koken. We eten druiven en drinken munt- of rijstthee. Bij deze maand horen bereidingswijzen als bakken, stoven (zoals kimpira, gestoofde wortelgroenten) en ovenbereidingen.

En als groente kiezen we nu voor Daikon (een lange radijs, die ook wel rettich wordt genoemd), bloemkool, lotuswortel, knolselderij, tuinkers, savooikool, boerenkool of waterkers.

Daikon

Daikon is niet een heel bekende groentesoort in Nederland, dus vertel ik er hier graag wat meer over. Als radijssoort is daikon wat scherp van smaak, zeker als je het rauw eet. Maar zodra je het toepast in een groenteschotel verdwijnt de scherpte en ontstaat er een heerlijke aanvulling in je maaltijd. Daikon is vochtafdrijvend en vetafdrijvend, dus elke dag wat verse of gedroogde daikon in je maaltijd helpt om je lichaam te zuiveren.

Toepassingen

Ik gebruik daikon in de misosoep, maak er een bijgerecht van en voeg het toe aan een overschotel. Alles kan en mag met deze heerlijke groente.

 

Ik rasp altijd wat verse daikon, eventueel met een scheutje shoyu saus (soja) in een klein schaaltje om te gebruiken als je iets gefrituurd eet. Je ziet dat op de foto hierboven. Daikon voert het vet makkelijk af en zo kun je dus vaak frituren als je dat wilt. Vooral mensen die in de overgang zitten van vlees naar plantaardig eten hebben behoefte aan gefrituurd eten zoals b.v.  groenten, in deeg (water en meel), die je kort frituurt. Of falafel dat je kort frituurt.

Misosoep

Er zijn veel soorten miso te koop. Ik ga altijd op zoek naar een versie waarbij het fermentatie proces nog gaande is en de miso dus nog leeft. Dit koop je in (glazen) potten bij speciaalzaken

.

Misosoep is makkelijk zelf te maken:

Neem een kop water (p.p.), voeg een halve gedroogde shii-take toe en wat geraspte (gedroogde) daikon. Je kunt het hier bij laten of wortel en tofu toevoegen, afhankelijk van honger en trek. Laat dit geheel koken tot de groenten beetgaar zijn en voeg dan een grote theelepel miso per persoon toe. Roer de miso goed door de soep heen en laat het heel even zacht doorborrelen, niet meer koken.

 

Eet smakelijk.

 

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, opvallend oplossingsgericht en is expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten. In haar werk voor bedrijven verbindt ze met haar dienstverlening voeding, beweging & woorden. Voor Seeds schrijft ze artikelen vol smakelijke tips over seizoensgroenten en -fruit, schrijft boekreviews en interviewt voedingsexperts.

// Facts

15 artikelen 0 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *