Elke maand zet ik een groente van het seizoen in de schijnwerpers. Want wie gezond én lekker plantaardig wil eten, zorgt er voor dat een maaltijd uit zo’n 30-40% groenten bestaat. Wil je helemaal goed voor jezelf zorgen, kies er dan voor om minimaal twee maaltijden per dag rijk te vullen met groenten. Deze keer is het tijd de groente van september te introduceren: ronde koolsoorten.

 

De nazomer

September valt in de nazomer en in dit seizoen voelen we de aarde-energie. De natuur stabiliseert en we komen meer tot rust. In de Oosterse filosofie zeggen ze dan dat we meer kunnen gaan ontwikkelen en doen. De nieuwe ideeën die we in de zomer kregen kunnen we uitwerken nu het weer wat koeler wordt. Om er voor te zorgen dat je met al die plannen aan de slag kunt is het goed om ronde koolsoorten te eten zoals witte kool, groene kool, venkel, koolraap en bijvoorbeeld ook de zoete aardappel.

 

Organen

De organen die bij deze tijd  horen zijn de maag, milt en pancreas. Zij zijn belangrijk voor het behoud van onze fysieke conditie, ons emotioneel gedrag en ons denken. De kwaliteit van onze spijsvertering hangt samen met deze organen.

De smaak

De smaak die bij dit seizoen hoort is zoet.

Emoties

Als je nazomer emoties in balans zijn voel je sympathie voor anderen en ben je creatief en innovatief. Als je niet helemaal in balans bent kun je gaan klagen, en in de slachtoffer rol schieten, of je wordt sarcastisch en laat vooral egocentrisch gedrag zien.  Als je dat bij jezelf merkt (of een goede vriendin zegt het tegen je), kun je zorgen dat je wat meer in balans komt door het eten van ronde koolsoorten.

 

Stoofpotje

Ik maak vaak een stoofpot waarin ik verschillende van deze groenten samenvoeg tot een heerlijk, en simpel gerecht. Je legt eerst een stukje (postzegel)geweekte kombu op de bodem van de pan en vult de pan met 1 cm water. Je kunt het weekvocht hier ook bij doen. Dan leg je de groenten er op, en voegt een snufje zeezout toe. Deksel op de pan en op hoog vuur aan de kook brengen. Dan zet je het vuur laag en laat het 15 tot 20 minuten gaar worden. Zodra de groenten zacht zijn haal je de kombu uit de pan, giet je het overgebleven vocht weg  en voeg je nog wat shoyu (soja saus) toe en wat peper als je dat lekker vindt.

Doordat je steeds een andere mix van groenten kiest, blijft dit een heerlijk recept!

 

In de nazomer kun je gierst of bruine rijst eten, en kikkererwten of linzen. Verder is het goed om pompoenpitten, pijnboompitten of hazelnoot te eten.

 

Eet smakelijk.

 

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, opvallend oplossingsgericht en is expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten. In haar werk voor bedrijven verbindt ze met haar dienstverlening voeding, beweging & woorden. Voor Seeds schrijft ze artikelen vol smakelijke tips over seizoensgroenten en -fruit, schrijft boekreviews en interviewt voedingsexperts.

// Facts

22 artikelen 1 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *