Eind-van-het-jaar-moeheid? De donkere dagen voor kerst? Of is het toch een een virusje waardoor je deze periode vermoeider lijkt dan anders? 

Hoe dan ook is het in deze tijd van het jaar extra belangrijk om te letten op je voeding. Wat je eet bepaalt voor een groot deel hoe fit je je voelt en hoe goed je weerstand is. Zeker straks met de Kerst en Oud & Nieuw; na een lichte maaltijd heb je gewoon meer energie over voor alle gezelligheid die daarna nog komt.

Met de feestdagen voor de deur geef ik je een aantal tips die gebaseerd zijn op een energiegevend voedingspatroon uit de orthomoleculaire voedingsleer: het plantaardige Winterplan.

 

Wat eet je wel?

  • Veel groenten: groentesap, groene smoothies, gestoomde of gegrilde groenten, rauwkost, salades, alles liefst vers of evt diepvries.
  • Fruit: 2 tot 3 stuks per dag leveren je alle suikers die je nodig hebt en de broodnodige vitaminen en mineralen.
  • Noten, pitten en zaden voor je onverzadigde vetzuren.
  • Brood: bij voorkeur spelt, rogge of haver.
  • Chocolade: alleen puur. Bekijk hier de lekkerste vegan chocolade.
  • Drink veel water en kruidenthee of evt bouillon (zonder E621) 1,5 tot 2 liter per dag.
  • Naast je broodnodige vitamine B12 kun je eventueel een vitamine B-complex nemen en vitamine D (check even of je de vegan variant hebt). Sommige mensen zweren bij vermoeidheid bij een magnesium en Q10 supplement.

 

Wat liever niet?

  • Geen/weinig granen, het fytinezuur in granen werkt de opname van gezonde voedingsstoffen tegen.
  • Geen bewerkte producten, zoals koek, snoep, chips en kant-en-klaar producten. Kerstkransjes zijn om naar te kijken :-0
  • Pas op met alcohol, als je èrgens een energiedip van kan krijgen is het wel van wijn, bier of sterke drank. Daarom liefst alcoholvrij en anders 1 glas rode wijn per dag.
  • Liefst geen koffie anders maximaal 1 kop koffie per dag.

 

Inspiratie nodig?

Hier een paar gerechten waar ik blij van word.

Ontbijt: havermoutpap met banaan, blauwe bessen en geroosterde zaden (en zelfgemaakte granola), dit blijft mijn favoriet!

Lunch: speltbrood met avocado en notencrumble of een spinaziesalade met avocado, kerstomaatjes, olijven en walnoten.

Avond: quinoa of amaranth met in kokosolie gebakken paddenstoelen, met wortel en sugar snaps en een groene salade met geroosterde pitten en zaden.

Met dit Winterplan ga jij de komende weken vast en zeker fris en fruitig doorkomen.

Alvast hele fijne feestdagen gewenst!

#enjoyveganSeeds

Pascal van Hombergh

Veggie-fan | Inspiratiepartner Seeds

Marketeer en business development manager. Daarnaast is ze orthomoleculair voedingsdeskundige en yoga-docent in opleiding. Ze laat zien dat genieten van het leven en een gezonde lifestyle hand-in-hand gaan. Voor Seeds schrijft ze over plantaardige voeding in relatie tot gezondheid en deelt ze haar persoonlijke tips: waar te eten, wat te maken en wie te volgen.

// Facts

35 artikelen 6 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *