Ik sprak met Erik de groot, ondernemer, vegan en co-founder van Iron Roots. Hij nam me mee in de wereld van zijn nieuwe merk. Met Iron Roots ontwikkelde hij sportkleding zonder plastic. Back to the roots dus, hennep based, super vegan, functioneel en ijzersterk. Natuurlijke sportkleding voor de wereld van morgen.

We zijn klaar met plastic

Erik zegt: “We zijn het beu dat plastic de sportkledingwereld domineert. Van shirts tot schoenen, alle merken die de afgelopen decennia zijn gemaakt, lijken plastic te bevatten. Deze kunststoffen zijn niet alleen gemaakt van niet-hernieuwbare olie, ze veroorzaken ook veel vervuiling door de microvezels die vrijkomen bij het wassen van plastic.”

Er gaat geen dag voorbij anno vandaag dat het topic “plastic” niet voorbijkomt op het nieuws, social media of in het gesprek van de dag. Wereldzeeën raken overvol met microvezels uit onze wasmachines. En gaan we zo door, dan bevatten ze over tien jaar op elke drie ton vis één ton plastic. In 2050 zou er qua gewicht zelfs meer plastic dan vis in het zeewater zitten.

Tuurlijk leef ik vegan, het is easy. Zeker in deze tijd.

Een jaar of 3 geleden maakte Erik zelf de omslag naar een vegan lifestyle. Een tijd later kwam er meer besef en begon hij na te denken over waarom hij wel van zijn huisdieren hield en niet of minder van andere dieren. Erger nog, waarom gebruikte hij ze voor zijn eigen lifestyle? Erik zegt: “Eigenlijk vond ik het gewoon een hypocriet idee. Ik besloot te experimenteren met een vegan lifestyle en met succes. Het volhouden van een vegan lifestyle gaat makkelijk, het is easy. Zeker in deze tijd.”

Ik vroeg Erik wat duurzaamheid voor hem betekent. “Wanneer ik productie gerelateerd kijk zijn er eigenlijk 2 definities voor mij. Óf het moet helemaal goed te recyclen zijn en dus meerdere levenscyclussen hebben óf het moet dusdanig afbreekbaar zijn dat het geen schade toebrengt aan mens, dier en milieu. Wanneer ik kijk naar de definitie van duurzaamheid in algemene termen zou ik zeggen: Leef met de middelen die je hebt zonder schade toe te brengen aan de toekomst. Omdat de term duurzaamheid moeilijk te definiëren is kiezen wij voor natuurlijke sportkleding.”

Hoe het allemaal begon

We gaan 1,5 jaar terug in de tijd. Terug naar waar het allemaal begon. Erik en zijn vriend liepen terug naar de auto na een paar uur sporten en al pratend constateerden ze dat ze allebei nogal naar zweet roken. Kort daarna raakte hij samen met twee vrienden, tevens co founders van Iron Roots, in een discussie over het feit dat het eigenlijk ontzettend vreemd is dat ze hun sportshirts telkens na een half jaar weg moeten gooien.

Ze begonnen een zoektocht naar natuurlijke sportkleding en vonden alleen maar ‘plastic’ sportkleding. Met vraagtekens in hun ogen verdiepten ze zich in de kledingindustrie en stuitten op deze documentaire. Het zette ze aan het denken en ze kwamen erachter hoe vervuilend de kledingindustrie eigenlijk is. Ze zagen een toffe oplossing en namen hun verantwoordelijkheid. Iron Roots was born. Een splinternieuw, 100% natuurlijk sportmerk.

We voelen het allemaal

Dit is hét project van ons leven

En alleen de beste en méést duurzame kwaliteit met de meeste impact op een betere wereld van morgen is voor ons goed genoeg.

Iron Roots

Let new adventures begin

Met een blanco mind, een groot hart, duurzame mindset, maar met nul kennis van de kledingindustrie begonnen ze aan hun avontuur. “De eerste maanden waren eigenlijk briljant”, zegt Erik. “We gingen op naailes om alle vaktermen te leren en om zelf shirts in elkaar te zetten. We ontmoetten nieuwe mensen en kwamen overal nieuwe materie tegen.”

Ze verdiepten zich in elke vezel van de industrie, maar hielden vooral focus op hun doel. Het ontwikkelen van 100% natuurlijke sportkleding en een transparant productieproces.

In hun zoektocht naar de meest verfijnde materialen om de beste sportkleding te maken ontdekten ze de kracht van hennep. Hennep heeft om te groeien maar 25% van het land en het water nodig ten opzichte van katoen, geen pesticiden om in leven te blijven en het eindproduct van hennep stoot 60% minder CO2 uit dan polyester shirts (plastic).

Erik vertelt: “We ontdekten dat er twee belangrijke uitdagingen in de industrie zijn: milieu-uitdagingen en sociale uitdagingen. We proberen ze allebei aan te pakken. Wat het milieu betreft, willen we de meest duurzame producten produceren en recyclen. En op sociaal gebied, willen we dat iedereen die betrokken is bij onze brand goed wordt behandeld. Vandaag hebben we de eerste stappen van die visie gezet. We gebruiken een van de meest duurzame bronnen voor onze stof, wat we doen en wat er gebeurt op zijn minst een deel van de supply chain.”

Wie klein is moet slim zijn

De mannen van Iron Roots kwamen in contact met de juiste producenten en leveranciers door veel online research te doen en met hulp van ambassades kwamen ze terecht in fabrieken in China.

“Onze grootste uitdaging was de grootte van ons merk. Of beter gezegd, we waren klein. We hadden niet de financiële middelen om zomaar overal stof in te kopen of om tegen een fabriek te zeggen: we hebben de komende 3 weken jullie fabriek nodig om onze kleding te produceren.” We hebben 5-6 maanden gespendeerd aan het vinden van de juiste stof om het meest verfijnde product te kunnen ontwikkelen.

De kracht van overtuigen zijn ze inmiddels meester. Want wie klein is moet creatief en slim zijn. “Met authentieke kernwaarden en een krachtig verhaal waren we in staat mensen mee te nemen in onze missie.” Erik benadrukt: “Blijf geloven in je missie en geef niet op. Er is altijd een weg en een oplossing voor een probleem. ”

Inmiddels staat er een adembenemend resultaat. Zonder financiering, investeringen, maar met creatief ondernemerschap hebben de mannen van Iron Roots een 100% natuurlijk merk gebouwd.

Maak je borst maar nat

Iron Roots is hét alternatief voor alle polyester sportmerken en wil de kledingindustrie laten zien dat het anders kan. Nike, Under Armour, Adidas, Asics, maak je borst maar nat. Iron Roots is on its way.

“Hoewel we al op de goede weg zijn, is er nog een lange weg te gaan tot we dit bereiken, maar met de hulp van de juiste mensen kunnen we het bereiken!”

De sportkleding van Iron Roots

Ons aanbod is geen massaproduct. De boeren maaien de hennepvelden, transporteren het naar een productiebedrijf waar er stof van gemaakt wordt. Vervolgens gaat de stof naar een naaiatelier waar onze kleding wordt gemaakt. Iron Roots wil het productieproces zo transparant mogelijk maken en het eerste doel is de stoffen ook zelf te verven en een eigen naaiatelier te openen.

Wist je dat de kleding van Iron Roots gewoon hier in Nederland in elkaar gezet wordt? In het naaiatelier waar Iron Roots zijn kleding maakt wordt nationaal vakmanschap en ambacht gecombineerd met de meest duurzame materialen om een nieuwe standaard hoogwaardige sportkleding te creëren.

 

OPROEP

Oja! En voor ik het vergeet. Erik zou graag in contact komen met mensen die meer kennis hebben van natuurlijke verf om de stof zelf te kunnen kleuren. Laat je reactie achter onder dit bericht of mail naar seeds@enjoytheveganmovement.nl dan zorgen wij dat je tip bij Erik terecht komt. Je kunt Erik ook vinden via LinkedIn voor rechtstreeks contact.

WIN JE EIGEN IRON ROOTS SPORTSHIRT

Zin in niet stinkende sportkleding? Win je Iron Roots sportshirt t.w.v. € 39,95 en loop als één van de allereerste pioniers rond in échte natuurlijke sportkleding.

Stap 1 | Volg SEEDS op Facebook of Instagram 

Stap 2 | Volg Iron Roots op Facebook of Instagram.

Stap 3 | Reageer onder de post van deze winactie en laat ons weten waarom jij dit sportshirt echt nodig hebt.

De winactie loopt  t/m zondag 14 oktober. Maandag 15 oktober maken we de winnaar bekend via onze social media kanalen. RUN!

Je bestelt je Iron Roots collectie trouwens via ironroots.com.

Promo winactie Iron Roots

Jenneke Wever | vegan to be

Jenneke Wever

Brand Designer | vegan-to-be

Brandboss, creative soul, ondernemer, coffeejunk en dwarsdenker. Als brand designer is ze gespecialiseerd in het ontwikkelen van merkstrategieën en creatieve identiteiten voor independent brands. Voor Seeds duikt ze in de wereld van vegan lifestyle, fashion & design merken en schrijft ze over haar rocky road naar een vegan lifestyle.

// Facts

10 artikelen 0 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *