Fruit … Heerlijk. Fruit is met z’n vitamine C en fructose een ware bron van brandstof voor ons lichaam en ons brein. Laat je meenemen in de heerlijkheid van lentefruit.

Natuurlijk wordt er in Nederland niet echt heel veel fruit geoogst, zo van het land, in de lente. Maar door de kassen, en bewaarmethoden hebben we het hele jaar door toegang tot heerlijk fruit. De soorten die je als lentefruit kunt zien zijn abrikozen, aardbeien, appel, rode- en blauwe bessen en citroen.

Ik las in Dr. Greger’s ‘How not to Die’ wat er in ons lichaam gebeurd als je fruit eet – onze auteur Pascal schreef overigens een review over dat boek. Er zijn natuurlijk mensen die bang zijn dat ze te veel suiker naar binnen krijgen als ze veel fruit eten. Dat is niet nodig. Er zijn onderzoeken die laten zien dat je kunt eten zoveel je wilt. Er zijn zelfs studies waarbij de deelnemers fruit aten bij een glas suikerwater. En daar bleek dat het fruit de suikerspiegel vlak hielden. Het vlak houden van de suikerspiegel zorgt er voor dat je lichaam niet in de stress schiet en allerlei processen in gang zet zoals de aanmaak van insuline. Dit geeft rust in je lijf en er blijft energie over om te leven, en leren. Ook komt er geen vloedgolf aan vet in het bloed. Iets wat wel het geval is als je zoetigheid eet.

Het lentefruit op een rij

Citroen

Citrusfruit zorgt voor de broodnodige vitamine C. Dit vormt de brandstof voor ons lichaam. We gebruiken het om sterk te worden en blijven, het helpt ons brein bij het leren om geconcentreerd te zijn. En het is heerlijk. Als je biologische citroen koopt kun je de schil gebruiken (wel even afwassen) in gerechten. De ‘gewone’ citroenschil zit misschien net even te vol met bestrijdingsmiddelen.

Appels 

Er zijn zo veel soorten appels dat je elke dag een ander soort kunt eten en misschien wel twee weken lang steeds wat anders in je ontbijt krijgt. Nederlandse soorten zijn de Elstar, Jonagol, Junami en de Kanzi. Je kunt appels lekker door je fruit-bowl doen, maar ook zo uit de hand opeten blijft een feestje. Als het wat frisser is kun je appel lekker in een pannetje opwarmen met wat water. Dan heb je appelmoes zonder suiker. Heerlijk.

Aardbeien

Aardbeien zijn mijn favoriet zodra ik ze vers kan plukken. Op het moment, in de lente, moeten we het doen met aardbeien uit de kassen en uit andere landen. Let wel op voor besproeide teelt.

Abrikozen

Abrikozen komen uit tropische oorden en zijn in gedroogde vorm het hele jaar door te eten. Heerlijk bij je fruitsalade, of in je avond salade. Kijk uit voor de gezoete versie, het fruit is zo lekker dat het geen suiker laagje nodig heeft.

Puur genieten van zoveel lekkers

ontbijtsmoothie fruit groente vegan plantaardig wfpb

Smoothies

Ontbijten met een smoothie is lekker en heel gezond. Alles wat je nodig hebt is een goede blender. Wat je misschien nog niet wist, en wat ik leerde uit Janneke van der Meulen’s boek Eet-Win-Win: zorg dat je de helft van de bananen in de blender doet, samen met wat kruiden (zoals basilicum of peterselie), wat bladgroen (zoals spinazie of postelein) en voeg er een sinaasappel of citroen aan toe. Afmaken met 100 ml water. Dan schenk je dat in je schaaltje en doet daar de rest van de bananen bij, met bijvoorbeeld wat peer en kaneel. Dit zorgt er voor dat je je smoothie moet kauwen en dat zorgt er weer voor dat het verteringsproces makkelijk verloopt. In Janneke’s boek staan verschillende variaties genoemd. Allemaal te lekker om niet te proberen.

Bladgroen bij je fruit

Fruit combineren met bladgroen helpt voor een goede vertering. Apen eten hun fruit ook regelmatig in bladgroen. Toevoegen aan een smoothie of sapje is natuurlijk heel makkelijk. Maar ook ’s avonds in je salade voeg je smakelijk fruit toe. Denk aan blauwe en rode bessen… heerlijk.

Zuur fruit

Zuur fruit helpt om koorts te verlagen, en heeft een ontspannend effect. Denk aan citrus fruit zoals citroen, sinaasappels, grapefruits. Probeer altijd de hele vrucht te eten en dus niet alleen het sap. Dit omdat we de vezels nodig hebben in ons lichaam om de darmen schoon te houden.

Als je graag water drinkt doe er dan wat schijfjes citroen, sinaasappel of grapefruit in. Maar ook gember is heerlijk!

Milieuvriendelijke groente en fruit

Wil je weten welke groenten- en fruitsoorten het milieu zo min mogelijk belasten? Milieu Centraal heeft een hele handige app en speciale website waarin je per maand kunt checken wat de beste keuzes zijn. Ze kijken naar teeltwijze, transport en verpakkingen. Zo heb je meteen overzicht hoe je gezonde én klimaatvriendelijke keuzes maakt.

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, opvallend oplossingsgericht en is expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten. In haar werk voor bedrijven verbindt ze met haar dienstverlening voeding, beweging & woorden. Voor Seeds schrijft ze artikelen vol smakelijke tips over seizoensgroenten en -fruit, schrijft boekreviews en interviewt voedingsexperts.

// Facts

23 artikelen 1 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *