Nu steeds meer mensen het veganisme ‘ontdekken’, begint het ook langzaam door te dringen onder de sporters: we moeten iets anders gaan doen met onze eetgewoonten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Je ontbijtje met kwark, vervolgens de kipfilet in de middag en als avondeten dat eiwitrijke stukje biefstuk. Nog niet te beginnen over de whey eiwitshake waar we als (top)sporters vaak zo ontzettend aan gehecht zijn. Het is soms best even werk om je eetpatroon aan te passen, maar met een beetje hulp is het misschien wel minder werk dan je denkt!

Dit ben ik

Mijn naam is Bo Groot Antink. Inmiddels ben ik samen met mijn partner meervoudig Nederlands kampioen beachtennis. Een kleine, maar snelgroeiende sport in Nederland. Op de foto boven dit artikel zie je mij met mijn partner Dario Lo Conte. Ruim een half jaar geleden ben ik geheel plantaardig gaan eten. Daarvoor nam ook ik regelmatig mijn kwarkje en de welbekende whey eiwitshakes! Niet getreurd dus, als ik het kan, kan jij het ook! Met de zeven à acht keer trainen in de week – waarvan vier keer krachttraining – lette ik altijd al goed op mijn voeding. Ook voordat ik geheel plantaardig ging eten.

Ergens in mijn achterhoofd heb ik altijd al wel het gevoel gehad dat ik graag meer zou willen betekenen voor het dierenwelzijn, mijn gezondheid en het milieu, maar dat leek me altijd zoveel gedoe! Geïnspireerd door de vele atleten die mij voorgingen, heb ik echter toch de keuze gemaakt om uit mijn ‘gezonde’ dierlijke eetpatroon te stappen en een nieuwe uitdaging aan te gaan. Waarbij ik merkte dat het ‘gedoe’ waar ik het net over had eigenlijk reuze meeviel!

‘Hoe zit het met die eiwitten?’

Zoals bij veel sporters was dat mijn eerste bedenking. Ik wilde wel plantaardig gaan eten, maar kon ik wel genoeg eiwitten binnenkrijgen op deze manier? Op internet vind je veel verschillende artikelen en meningen hierover. Ik koos ervoor om de positieve artikelen te volgen en heb besloten alle dierlijke producten te laten staan. Met de Mijn Eetmeter app van het Voedingscentrum hield ik al een tijd mijn voeding bij. Ik weeg ongeveer tachtig kilo, dat betekent dat ik als fanatiek sporter graag tussen de 130 en 160 gram eiwit per dag binnen wilde krijgen. Al snel kwam ik tot de ontdekking dat er veel eiwitrijke, plantaardige vervangers op de markt waren. Denk aan bijvoorbeeld sojayoghurt. Met een lekker handje noten per dag heb je ook al gauw een grote portie eiwitten binnen. Voor de rest zitten er in alle vleesvervangers ook veel eiwitten, denk hierbij aan tofu en tempeh, maar ook aan plantaardige burgers etc.

Al met al ben ik erachter gekomen dat ik ook als niet-vegan het grootste deel van mijn eiwitten haalde uit brood, rijst, pasta, quinoa en pindakaas! Toevallig allemaal vegan! Mocht je je nu nog steeds zorgen maken om je eiwitten als vegan, dan zijn er altijd nog tal van plantaardige eiwitshakes op de markt waar jij je dieet mee kunt aanvullen. Mocht het je geruststellen: ik eet ongeveer 3000 calorieën per dag, daar haal ik 120 à 130 gram eiwit uit zonder dat ik me heel erg strikt aan bepaalde voedingsschema’s houd. Op sommige dagen vul ik dit aan met een kleine plantaardige eiwitshake.

Noten zijn een bron van eiwitten

‘Maar plantaardig eten bereiden duurt zo lang!’

Toen ik net begon met mijn plantaardige eetpatroon zocht ik op sociale media veel naar personen en pagina’s die mij tips konden geven over vegan eten. Op Instagram zag ik allemaal prachtige smoothiebowls, havermoutbowls, breakfastbowls en nog ontelbare andere heerlijk-maar-ik-heb-geen-tijd-om-drie-uur-in-de-keuken-te-staan-bowls. Met veel eiwitten, alle vitaminen die je maar kon bedenken en stuk voor stuk mooi genoeg om ze in te lijsten.

Toen ik net begonnen was met ‘the vegan lifestyle’ dacht ik dat ik dit soort dingen iedere dag moest eten om volwaardig vegan te zijn. Ik had naast het trainen echter niet altijd de tijd en zin om zo lang in de keuken te staan. Naarmate ik langer vegan at, merkte ik echter dat een lekkere ouderwetse boterham met pindakaas ook vegan was! En daarbij ook nog eens een bron van veel eiwit: in een boterham met pindakaas zit bijna 10 gram eiwit. Het hoeft dus absoluut niet zo te zijn dat je ‘s nachts om drie uur je bed uit moet om je ontbijtje in elkaar te zetten! Plantaardige yoghurt, brood, rijst, pasta, quinoa en dergelijke zijn allemaal makkelijke en snelle voedingsmiddelen rijk aan eiwitten.

Mijn eigen ervaringen na ‘the switch’

Er is bijna niets zo persoonlijk als het juiste eetpatroon, maar toch wil ik graag delen wat voor invloed het switchen naar een plantaardig eetpatroon op mij en mijn sportprestaties heeft gehad. Helaas was het niet zo dat ik ineens een soort superman werd en minstens twee keer zo sterk werd. Wel merkte ik dat ik meer energie had! Als ik een training deed van bijna drie uur in het zand beachtennissen, was ik normaal gesproken kapot. Op een plantaardig dieet merkte ik duidelijk dat ik soms zelfs nog energie over had.

In mijn krachttrainingen maak ik snel progressie. Hoewel ik natuurlijk niet wetenschappelijk kan bewijzen dat dit onder andere door mijn dieet komt en niet door puur het feit dat je vooruitgaat door training, ben ik ervan overtuigd dat de plantaardige voeding een belangrijke rol speelt in mijn trainingen en herstel. Ook gemak speelt een kleine rol, want waar ik na een maaltijd vol dierlijke producten lang moest wachten met sporten kan ik nu veel sneller na de maaltijd weer trainen. Dat maakt dat ik mijn dag efficiënter kan indelen en dus meer uit mijn dagen kan halen.

Ik raad het elke (top)sporter aan om het eens een maand te proberen! Als het niets voor jou is, kun je net zo makkelijk weer terug naar je oude dieet toch? Al denk ik dat je na een maand niet snel meer terug wilt naar je oude eetgewoontes. Daarbij is het bewezen dat plantaardig eten veel gezondheidsrisico’s verkleint, beter is voor het dierenwelzijn en beter is voor het milieu. Een win-win-win-situatie lijkt mij!

Heb je verder nog vragen over mij of over vegan eten in relatie tot (top)sport? Stel je vraag dan onder dit artikel of stuur een mail, dan kijk ik hoe ik je tips kan geven.

 

Fotocredits
Profielfoto: Puck Eissing
Hoofdfoto: Beeld31
Artikelfoto: ExplorerBob

Bo Groot Antink

Bo Groot Antink

Topsporter | NK Beachtennis

Sport is voor Bo een heel belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. Sterker nog: topsport - beachtennis om precies te zijn. Hij is meermaals Nederlands Kampioen geworden. Daarnaast verspreidt hij samen met zijn vriendin ‘the plantbased lifestyle’ door zijn ervaringen te delen met anderen. Voor Seeds deelt hij zijn ervaringen over de combinatie (top)sport en voeding, met soms een uitstapje maken naar andere tips of anekdotes die behulpzaam voor je zijn.

// Facts

1 artikelen 2 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Ronald

    14 mei 2020 om 7:10 uur

    Leuk artikel Bo. Zelf 80% vegatarisch. Weet uit ervaring wat voeding met je doet in combi met topsport. Bakken met energie. Is handig in onze sport waar er dagen bij zitten waar we 5-6 u moeten spelen.

    • Bo Groot Antink

      16 mei 2020 om 17:42 uur

      Hi Ronald! Dankjewel! Zeker, dat voeding een zo grote rol heeft heb ik een paar jaar terug zwaar onderschat. Zeker handig op toernooi dagen! Bo