Na jaren alleen aanmodderen nam ik begin juli een besluit…: ik ging hulp vragen. Al jaren at ik gezond en vegan. Maar vooral ook, al jaren probeerde ik anderen er van te overtuigen dat vegan de toekomst is. Hoe kon het dan zo zijn, dat mijn gewicht niet op orde was? Ik at volledig plantaardig. Sportte regelmatig. Was me bewust van mijn footprint. En keek met minachting naar vette hap en banket. En toch kwam ik aan. Ik voelde me niet energiek. En ik baalde.

Op een bepaald moment bedacht ik me dat ik eerder in zo’n situatie had gezeten. Mijn gewicht is al jaren een ‘dingetje’. Toen ik rond mijn 30e echt iets wilde doen kwam ik bij de Weight Watchers terecht. En zij hielpen mij bij het bereiken van mijn ‘streefgewicht’. Na een zes weken van stabiliseren bereikte ik het Life Time Member-schap, en ….. tja, daarna ging ik weer gewoon eten. Dure grap want ik had net een nieuwe garderobe aangeschaft en had met veel bombarie iedereen vertelt over mijn zegetocht. Toch was het (voor mij) de enige manier waarop het werkte. En ik denk dat het komt door het wekelijkse weegmoment en de cursus die daar bij zit, waarin je elke week met een onderwerp samen aan de slag gaat.

WW – Weight Watchers – ondersteunt de vegan eetstijl

Dus kwam ik weer terug bij wat inmiddels WW heet, en was blij verrast dat zij ook het vegetarisch en vegan eetpatroon ondersteunen. Ik kon dus gewoon mijn groenten, fruit en andere plantaardige voeding blijven eten.

Wat ik leerde in de eerste weken bij WW, is vooral een portie controle. Bij WW werken ze met een puntensysteem, waarbij groenten en fruit trouwens 0 punten zijn. Al het andere moet je tellen, en dat zorgt er voor dat je gezonde(re) keuzes gaat maken. Zo is een ijsje, zelfs een vegan keuze, bijna 20 punten waard, terwijl je er maar 23 te verdelen hebt per dag. Daarnaast heb je weekpunten, en die kun je gebruiken om je maaltijden op te leuken. Dus bijvoorbeeld een dressing over een salade of een rode saus door de pasta.

De vegan lifestyle is weliswaar nog niet heel erg goed vertegenwoordigd bij WW, maar ik hou wel van een uitdaging.Wat ik wel belangrijk vind is dat je altijd een open mind moet houden. Dus ik blijf nieuwsgierig naar wat voor anderen werkt en waar ik wat aan zou kunnen hebben. Een aantal van de diehards die al jaren op het digitale platform zitten geven geweldige tips, waarvan ik er een paar wil delen met jullie. Ik heb namelijk ontdekt dat als je vegan eet, je niet automatisch slank wordt. En voor de mensen die graag slank en energiek zijn en blijven geef ik de belangrijkste vier tips mee.

1. Doelen stellen

Zorg er voor dat je voor jezelf een duidelijk beeld hebt van de toekomst. Dus beeld je in hoe je er uit wilt zien, wat je doet, hoe je dat doet, hoe het voelt, en wie er bij zijn. Het werkt het beste als je die beelden voor jezelf uit werkt in een moodboard, of een tekening op bijvoorbeeld een flipover vel. Zo’n doel-beeld zorgt er voor dat je weet waar je het voor doet. Maar het helpt je ook bij het nemen van beslissingen of het maken van keuzes. Want als je dreigt te bezwijken voor een ijsje van 20 punten, dan denk je aan dat toekomst beeld waar je naar toe wilt en dan is dat ijsje natuurlijk helemaal niet zo belangrijk meer.

Ik heb een beeld in mijn hoofd van een slanke en energieke veganista die overloopt van goede en briljante ideeën, en die vooral grote groepen mensen helpt bij hun reis naar hun ideale toekomstbeeld.

2. Vakantie blues

Er zijn enorm veel dames (ja er zijn veel meer dames op het platform dan heren) die tijdens de vakantie de teugels laten vieren. Ze genieten van Italiaanse ijsjes, bijzondere Spaanse tapas, heerlijk Duits bier en als de reis nog verder weg gaat zie je een gevecht tegen de kilo’s omdat je in Amerika bijna niets gezonds lijkt te kunnen bestellen. Ik zal de laatste zijn die zegt dat je niet mag genieten… maar ik denk altijd aan dat toekomstbeeld en dan weegt zo’n biertje niet op tegen waar ik naar toe onderweg ben.

3. Variatie

Het is goed om je lichaam ‘wakker’ te houden, door niet steeds hetzelfde te eten. Dus variëren met (groene) bladgroenten, groenten, fruit, granen, noten, zeewier en kruiden zorgt er voor dat je alle nutriënten binnen krijgt. Wat olijfolie of avocado zorg voor de juiste vetten. En kies ook steeds andere kooktechnieken – koken, stomen, grillen, rauw – om diversiteit in smaak en mogelijkheden te krijgen.

4. Samen

Zoals je hebt kunnen lezen in mijn artikelen keuzes en gewoonten en transformatie naar vegan lifestyle is het samen – in een community – werken aan je doelen veel effectiever en efficiënter. Dus een vriendin vragen mee te doen of op een digitaal platform gelijkgestemden zoeken werkt!

Ik wens je veel plezier bij jouw reis naar een slanke en energieke veganista en zie uit naar jouw ervaringen in de comments.

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, lifestyle coach, en expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten en Chi Walking. In haar werk voor bedrijven helpt ze in de transitie naar betekenisvol ondernemen, soms ook vooral door de kantine te veganiseren. Voor Seeds schrijft ze artikelen over die transitie naar vegan, ze zoekt naar trends die de klimaatontwrichting helpt keren, en schrijft boekreviews.

// Facts

28 artikelen 1 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *