Sommige mensen kiezen voor ‘cold-turkey’ en anderen nemen kleine stappen. Wat zijn de voor’s en tegen’s als het gaat om het kiezen van aanvliegroute voor een vegan lifestyle?

Stel je bent door het lezen van allerlei artikelen, blogs, boeken, en het zien van docu’s tot de conclusie gekomen dat je echt vegan wilt gaan eten en leven. Dan zijn er allerlei manieren waarop je dat kunt gaan doen. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen behoeften en manieren waarop je dit soort zaken aanpakt. Uiteindelijk moet je natuurlijk doen wat bij jou past. Dus als je weet hoe het voor jou het beste werkt, pak dan vooral die route. Als je echter twijfelt over hoe je dingen het best kunt aanpakken, zijn hier een paar tips en tricks die je helpen.

In één keer of in stappen?

Sommige mensen vinden het fijn om bij veranderingen gewoon van de een op de andere dag helemaal om te gaan. Bij het veranderen van eetgewoonten ruimen ze gelijk hun koelkast leeg, en halen ze ‘oude’ voedingsmiddelen uit de kast of vriezer en geven deze weg aan anderen die ze nog wel lekker vinden. Helemaal niets mis mee… ik ben zelf ook zo iemand. Lekker duidelijk. Geen getwijfel. En vooral geen tijd nemen om dingen nog eens helemaal door te denken of er over te brainstormen (met jezelf). Nee, je neemt de beslissing en gaat er vol voor. Gelukkig zijn er enorm veel lekkere recepten te vinden en kun je jouw hele transformatie baseren op de ervaring van anderen.

Anderen vinden het fijner om kleine stappen te nemen. Eerst een goed weekplan maken met vegan recepten bijvoorbeeld. De koelkast eerst leegeten en dan pas overstappen. Schoenen en tassen eerst ‘op’ maken en dan pas voor de vegan optie gaan. Eerst vlees weglaten, dan vis, en daarna de zuivel pas.

Al deze vormen zijn natuurlijk prima. Als je doet wat bij jou past gaat het je lukken om over te stappen.

Tips en tricks

Planning

Ben je een structuurmens, pak deze verandering dan ook op met structuur. Zorg voor duidelijke stappen. Schrijf ze op in je agenda. Maak een planning. Zorg voor boodschappenlijstjes. Zoek vooraf nieuwe recepten uit op internet of kies een van de mooie  vegan kookboeken uit hier op Seeds. Denk aan:

Of check dit handige overzicht met kookboeken vol makkelijke én natuurlijk lekkere recepten voor elke dag.

Effecten

Wees je bewust van de effecten die een verandering van eetgedrag met zich meebrengt. Als je stopt met dierlijke producten kun je hoofdpijn krijgen of huiduitslag. Dit is een reactie van je lichaam dat aan de grote schoonmaak begint. Als je dit soort dingen tegenkomt kun je veel water of groene thee drinken. Als je last van je maag en darmen krijgt kun je gemberthee maken ter verlichting. Bij huiduitslag is de tip om er niet meteen allemaal crèmes op te smeren, geef je huid rust om zich te herstellen.

Vasten

Soms is het goed om eerst te vasten alvorens de overstap te maken naar een plantaardige eetstijl. Als je daar geïnteresseerd in bent raad ik je aan om het boek Fasting–and Eating–for Health van Joel Fuhrman MD te lezen. Hij adviseert om je bij het vasten te laten begeleiden door een arts die ervaring heeft, zodat je een gezonde start kunt maken. Er zijn ook allerlei vasten-retreats waarbij je een aantal dagen onder begeleiding gaat vasten.

Verslaving?

Soms ontdek je bij de overgang naar een vegan eetpatroon dat je toch niet zo makkelijk van bepaalde (dierlijke) producten kunt afblijven. Als je dit soort dingen wilt aanpakken, is het belangrijk om je te realiseren dat het aanpakken van verslaving niet lukt als je te veel dingen tegelijk wilt doen. Dus kies een product waar je mee wilt stoppen en blijf de andere producten nog even eten. Neem stap voor stap afscheid van je guilty pleasures.

SAMEN

Samen schrijf ik met hoofdletters omdat uit onderzoek steeds weer blijkt dat als je samen een verandering aan pakt het beter gaat, sneller, en blijvend werkt. Dus ga op zoek naar gelijkgestemden. Sluit je aan bij groepen in de buurt of op internet. En laat je inspireren door wat anderen al hebben bewerkstelligt.

Ik wens je heel veel plezier en succes toe bij deze verandering!

 

 

 

 

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, lifestyle coach, en expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten en Chi Walking. In haar werk voor bedrijven helpt ze in de transitie naar betekenisvol ondernemen, soms ook vooral door de kantine te veganiseren. Voor Seeds schrijft ze artikelen over die transitie naar vegan, ze zoekt naar trends die de klimaatontwrichting helpt keren, en schrijft boekreviews.

// Facts

30 artikelen 2 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *