Soms heb je de beslissing al een tijdje genomen om vegan te gaan eten, maar dan wordt je toch weer meegezogen in een onvoorstelbare trek in iets dat niet vegan is. Dit is je lichaam dat je vertelt waar het behoefte aan heeft en het is daarmee dus een gezonde reactie. Alleen is het zo dat je lichaam je nog toespreekt in non-vegan taal. Tijd om daar verandering in te brengen.

 

Vertaalslag

Ik ga je helpen door een soort van vertaalprogramma met je te delen dat je gaat helpen in die eerste weken van overgang naar de vegan leefstijl, met 7 stappen en tips:

 

1 Geef je lichaam de tijd om te detoxen

Om je lichaam de tools te geven waarmee het je kan vertellen wat het nodig heeft moet je eerst schoonmaken. Een detox hoeft niet gelijk agressief te zijn. Je kunt ook veel water drinken met gember, citroen en munt.

 

2 Bepaal vooraf wat je die dag gaat eten, uit Janneke’s top 5

Janneke van der Meulen schrijft in haar boeken over de top 5: fruit, bladgroenten, kiemen, kruiden, en zeewier. Als je deze dingen toevoegt aan je huidige eetpatroon wordt het steeds makkelijker om volledig om te gaan. Begin je dag met een smoothie van bananen, spinazie, kruiden in de blender. En strooi er dan nog wat fruit overheen en kaneel. Dan moet je je smoothie kauwen en dat zorgt voor goede vertering.

 

3 Neem de tijd en eet regelmatig

Probeer om drie maaltijden te eten en neem de tijd daarvoor. Het is beter om niet te laat te eten, omdat je lichaam anders nog bezig is met verteren als je naar bed gaat. Als je dan toch laat moet eten, zorg dat het een lichte maaltijd is. Je kunt, als je dat lekker vindt in alle maaltijden fruit gebruiken. Het zorgt er voor dat je voldoende brandstof binnen krijgt en je voelt je snel steeds beter.

 

4 Body scrub

Neem een droge handdoek, of twee washandjes en wrijf over je hele lichaam. Je haalt hiermee de dode huidcellen weg. Maar vooral ook zorg je voor een goede doorbloeding. Als je wilt afvallen dan is dit een perfecte stap, naast vegan gaan eten :).

 

5 Rek en strek oefeningen

De oude Chinezen deden het al en dat wordt nu Taoistisch yoga genoemd. De Japanners gaven er hun eigen draai aan en ontwikkelde het Do-In. In India ontstond Yoga. Er zijn allerlei vormen waarbij we ons lichaam rekken en strekken. Dit helpt bij het krijgen van een krachtig en soepel lichaam.

 

6. Zoek een bewegingsvorm die bij je past

Niet iedereen is in de wieg gelegd om een marathon te lopen. Kijk naar je lichaamsbouw en ontdek waar jij je het beste bij voelt. Als je bijvoorbeeld veel overgewicht hebt kun je je voorstellen dat hardlopen niet echt goed is voor je lichaam – je kunt dan beter beginnen met wandelen. Maar ook bewegingsvormen zoals zwemmen en fietsen passen al snel. Maak er een ontdekkingsreis van en ontdek wat jij leuk vindt.

 

7. Van slecht naar beter en best

Al vrij snel in het proces om over te stappen naar een vegan leefstijl krijg je af en toe enorme zin in iets dat niet vegan is. Ik geef je hier wat tussen stappen en doelen:

  • Voor de zoete trek: fruit, fruit en nog eens fruit 🙂
  • Voor trek in zuivel: als je echt niet zonder kunt kies dan voor vegan opties. Strooi er fruit over heen en wat zaden. Eet er niet te veel van.
  • Trek in vlees: maak  een grote salade van groenten, fruit, en bonen – vraag je af of je nog trek hebt in vlees als je dit op hebt.

Ik wens je heel veel plezier toe in je ontdekkingstocht naar een gezond alternatief dat goed bij jou past. Je kunt de overstap naar vegan cold-turkey doen, maar je kunt ook kiezen voor een stap voor stap proces waarbij je eerst je ontbijt vegan maakt, dan ook je lunch en uiteindelijk je diner. En ga bij het bepalen van je maaltijd niet uit van het stukje vlees, maar maak groenten en fruit  het thema van je maaltijd. Kijk voor tips naar mijn blogs over de groenten van de maand.

 

 

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, business coach, en expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten. In haar werk voor bedrijven helpt ze in de transitie naar betekenisvol ondernemen, soms ook vooral door de kantine te veganisten. Voor Seeds schrijft ze artikelen over die transitie naar vegan, ze zoekt naar trends die de klimaatontwrichting helpt keren, en schrijft boekreviews.

// Facts

26 artikelen 1 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *