Het eerste boek van Janneke van der Meulen gaat over hoe je als sporter super snel kunt herstellen van je training, terwijl je vegan voedsel gebruikt.

In 2015 schreef Janneke van der Meulen haar eerste boek over voeding. Janneke is een (top) sporter die ambitieus is. Ze ronde twee masters af aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, en combineert studie met banen, commissies en sporten. In haar geval roeien. Dit is een van de lichamelijk zwaarste sporten die er zijn. Ze is geen arts, maar heeft wel geleerd hoe ze wetenschappelijk onderzoek kan gebruiken in haar boeken.

Supersnel herstellen

Het boek start met een korte en supersnelle uitleg over stress. Hoe we functionele stress nodig hebben. En hoe je stress aan je lichaam door het trainen kunt laten herstellen door gezond eten en drinken en voldoende rust. Een enorme lijst met zaken die supersnel herstel bevorderen staat tegenover een lijst met belasting = stress.

Na een heldere uitleg over wat supersnel herstel is, volgt een lijst met voeding die supersnel herstel bevorderen kan. Dit zijn vooral biologisch fruit, groene bladgroenten, knollen en bloemen, kruiden, zeegroenten, aangevuld met peulvruchten, granen, noten en zaden.

Dik?

Soms val je in het begin van een nieuw voedingspatroon af, maar wordt je daarna weer zwaarder. Soms beweeg je superveel, maar je hebt nog steeds een hoog vetpercentage. Soms heb je na het eten nog steeds honger. Trek in koffie, zoet, zout en vette hap? Dat zijn allemaal mogelijke kenmerken van mogelijk micronutrienten tekort. Dan ben je dus bezig met je zelf uit te hollen, terwijl je toch te dik blijft.

Rust

In het boek is ook ruimte voor uitleg over hoe je naar een goede nachtrust kunt toe werken. Dr. Inge Nuijten laat zien hoe je zelf heel veel kunt doen om je slaap te verbeteren. Een tip die zij geeft is zorgen dat je je draadloze huistelefoon vervangt door een kabeltelefoon. Of kijk naar de babyfoon. Er zijn ook eco-babyfoons verkrijgbaar.

Groene Smoothie

Een groene smoothie is een manier om extra gezonde voeding te eten. Als je een smoothie in een blender maakt dan blijft er wat te kauwen, wat weer goed is voor de vezels. Zo maak je het:

Doe 1 mango, 1 banaan, 200 gram groene bladgroenten (zoals spinazie, postelein, etc.) en het sap van 1 citroen in de blender. Blenden maar en klaar!

Je kunt de smoothie meenemen op de fiets, of naar je werk. Heerlijk fris. En enorm gezond.

Bestellen

Op de website jannekevandermeulen.nl vindt je haar boeken, leuke blogs en vlogs.

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, business coach, en expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten. In haar werk voor bedrijven helpt ze in de transitie naar betekenisvol ondernemen, soms ook vooral door de kantine te veganisten. Voor Seeds schrijft ze artikelen over die transitie naar vegan, ze zoekt naar trends die de klimaatontwrichting helpt keren, en schrijft boekreviews.

// Facts

25 artikelen 1 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *