Vitamine B12, of cobalamine, komt alleen in dierlijke producten voor. Als je ervoor kiest om die niet te eten is het verstandig een supplement te nemen. Het is namelijk een belangrijke vitamine die vrijwel niet door plantaardige voeding te vervangen is.

 

Wat is vitamine B12?
Vitamine B12 wordt aangemaakt door micro-organismen in de darm. Dat is de reden dat de stof alleen voorkomt in dierlijke producten. Wij mensen maken ook B12 aan in onze darmen, alleen daar kan het niet worden opgenomen waardoor we het via onze voeding moeten binnenkrijgen. Het lichaam slaat een voorraad B12 op, waardoor je niet snel een tekort krijgt. Mocht je een tekort hebben dan duurt het ook weer een tijd voor het is aangevuld.

 

Waarom heb je het nodig?
Vitamine B12 helpt bij de weerstand en bij de vorming van rode bloedcellen. De rode bloedcellen zorgen voor het transport van zuurstof van de longen naar andere weefsels in het lichaam. Daarnaast draagt vitamine B12 bij aan het zenuwstelsel en de energievoorziening. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 2,8 microgram.

 

Supplementen, dè oplossing?
Als je helemaal geen dierlijke producten eet, is aanvulling via een supplement aan te raden: cobalamine of cyanocobalamine, de synthetische vorm van B12. Let er bij supplementen op dat ze geschikt zijn voor vegans en dat er bijvoorbeeld geen gelatine is gebruikt. De merken Vitals en Solgar zijn in ieder geval vegan-proof. Je vindt deze merken o.a. bij de Vitaminstore: https://www.vitaminstore.nl. Eet je wel ei en zuivelproducten dan is aanvulling minder snel noodzakelijk.

 

Wat neemt je lichaam op?
Een supplement is niet altijd de (enige) oplossing. Het gaat er niet om wat je binnenkrijgt, maar wat je lichaam opneemt. Produceert je maag onvoldoende ‘intrinsieke factor’, dan wordt de vitamine niet goed opgenomen (dit komt regelmatig voor bij ouderen). Ook bijvoorbeeld koffie en alcohol zorgen voor verminderde opname van vitamine B12. Vermoed je een tekort, bijvoorbeeld omdat je erg moe bent, last hebt van duizeligheid, oorsuizen, ga dan naar de huisarts.

 

Toch plantaardig?
Er zijn ook plantaardige bronnen van B12, zoals paddenstoelen en zeewier, echter deze vorm kan minder goed door het menselijk lichaam worden opgenomen. Aan sommige vleesvervangers wordt ook B12 toegevoegd.

 

Bronnen:
Voedingscentrum 
Stichting Vitamine B12 tekort

Pascal van Hombergh

Veggie-fan | Inspiratiepartner Seeds

Marketeer en business development manager. Daarnaast is ze orthomoleculair voedingsdeskundige en freelance yogadocent. Ze laat zien dat genieten van het leven en een gezonde lifestyle hand-in-hand gaan. Voor Seeds schrijft ze over plantaardige voeding in relatie tot gezondheid en deelt ze haar persoonlijke tips: waar te eten, wat te maken en wie te volgen.

// Facts

44 artikelen 14 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *