In The China Study nemen vader en zoon Campbell je mee in de wetenschappelijke wereld van het effect dat voeding heeft op kanker, obesitas, diabetes en andere dodelijke ziektes. En hoe je die zo goed mogelijk kunt voorkomen. Ze laten je het verschil zien tussen wat mensen in China aan energie tot zich nemen (2641 kcal per dag) versus de Amerikanen (1989 kcal per dag). Het verschil in vet; 14,5 in China vs. 34-38 in USA; en protein 64 gram per dag vs. 91. Daarna nemen ze je mee naar de verschillende percentages vet in voedsel (boter is 100% vet en wortelen 4%). Nederland wordt ook genoemd, op pagina 84-85 zien we onszelf terug helemaal boven aan in de overzichten van inname vet en borstkanker of inname dierlijk vet en borst kanker.

 

Wetenschappelijke onderzoeken

Toen T. Colin Campbell Ph.D. in 2004 met zijn zoon Thomas M. Campbell II de China Study publiceerden konden ze vast niet bedenken wat dit voor de wereld zou gaan betekenen. Als zoon van een melkveehouder groeide Professor Campbell op in een traditioneel dierlijke producten etende familie. Hij trok zich als onderzoeker de enorme onduidelijkheid aan die er heerste over wat er nu werkelijk gezond is voor je. Hij werkte bij MIT waar hij werkte aan een onderzoek naar kippen die overleden aan een onbekende chemische reactie. Hij ontdekte dat het om Agent Orange ging.

 

Toen verliet hij MIT en kreeg een baan aan Virginia Tech waar hij een project in de Filipijnen deed over ondervoeding bij kinderen. Bij dit onderzoek ontdekte hij dat de kinderen die meer eiwitten aten grotere kans hadden op lever kanker. Zij waren de kinderen van de rijke families. Hij zocht verder en ontdekte allerlei onderzoeken die een zelfde beeld gaven. Hij begon aan een nieuw onderzoek, wat uiteindelijk leidde tot een 27 jaar durend onderzoek waaruit bleek dat bij minder eiwit inname de kans op bepaalde vormen van kanker afnam. Verder ontdekte ze dat er nog iets was dat de vorming van kanker negatief beïnvloed; caseïne. Deze stof zit in koemelk.

 

Whole Food Plant Based

Met zijn onderzoek heeft Campbell laten zien dat het volgen van een plantaardig dieet – hij noemt het Whole Food Plant Based – zorgt voor gezond gewicht. Hij geeft aan dat hoe minder dierlijke producten je eet hoe gezonder je bent/wordt. Hij toont aan dat we vooral veel moeten eten van fruit, groenten, noten, volkoren granen. En dat we zo min mogelijk witte pasta’ss, brood, crackers e.d.; suikers, olie, en vis moeten eten. Verder raden ze aan om geen vlees en zuivel te gebruiken. Inmiddels is er ook een kookboek en een boek met voedingsadviezen (Campbell plan) beschikbaar.

 

Toen ik in 2006 The China Study las vielen de puzzel stukjes op z’n plaats. Ik begreep wat dierlijke producten doen in je lichaam en ik besloot om te stoppen met vlees en vis. Later deed ik ook de zuivel in de ban. Ik bleef het echter moeilijk vinden om lekker te koken en de goede vervanging te vinden voor bepaalde behoeften die ik hield (chocolade …:)). Pas toen ik bij Deshima in Amsterdam kookdemonstraties ging volgen begreep ik de verdiepende laag en nu kan ik de juiste keuzes voor mij op dit moment maken.

 

 

The China Study is zonder verzendkosten verkrijgbaar bij Libris, zij verkopen tevens het bijbehorende kookboek. Het boek is ook verkrijgbaar bij Bol.com en andere (online) boekwinkels.

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, business coach, en expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten. In haar werk voor bedrijven helpt ze in de transitie naar betekenisvol ondernemen, soms ook vooral door de kantine te veganisten. Voor Seeds schrijft ze artikelen over die transitie naar vegan, ze zoekt naar trends die de klimaatontwrichting helpt keren, en schrijft boekreviews.

// Facts

26 artikelen 1 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *