Bij het lezen van wetenschappelijke literatuur wordt al heel snel duidelijk dat veranderen of transformatie niet makkelijk is als je dat snel en van het ene op het andere moment wilt doorvoeren. Kleine stapjes lijkt veel beter te werken.

In dit artikel neem ik je mee in een stappenplan om iets in je lifestyle te veranderen. Laten we de stap naar een vegan lifestyle nemen als uitgangspunt. In een volgend artikel laat ik je zien hoe je deze stappen in allerlei, ook zakelijke, veranderprocessen kunt gebruiken.

Er zijn eigenlijk (simpel gezegd) drie variabelen die van invloed zijn op verandering: gedachten, gedrag, en gevoel(ens). Als je aan de slag gaat met gedachten en gedrag, dan volgen gevoel(ens) als vanzelf.

Stap 1: Positief re-framen

Alles waar je aandacht aan geeft wordt groter, dus als je kiest voor het focussen op afvallen, dan blijf je honger houden, en lukt het zeer waarschijnlijk niet om gewicht kwijt te raken. Beter is om te kijken waar je meer van wilt. Dus bij de transformatie naar een vegan lifestyle kun je jezelf vragen stellen als:

  • hoe zou het zijn als mijn voetafdruk negatief is?
  • hoe kan ik meehelpen aan de reductie van C02?
  • hoe kan ik eten om te leven, in plaats van leven om te eten?
  • hoe voelt het om wakker en alert te zijn?

Stel dat je 45 jaar jong bent, dan zou je kunnen kijken hoe het is om vitaal 50 te worden. Bij deze stap ben je vooral je gedachten aan het veranderen. Door jezelf bovenstaande vragen te stellen ben je bezig om de woorden die je gebruikt te veranderen. Dit is een belangrijke stap in een veranderproces.

Stap 2: Macro-kracht

De tweede stap kun je pas nemen als je voor jezelf stap 1 helemaal uitgewerkt hebt. Schrijf het op,  en maak er een tekening van!

Dan is het tijd voor wat sommige mensen stakeholdermapping noemen. Neem je tekening er bij en maak een lijstje met mensen die je wilt uitnodigen om je te helpen bij je transformatie naar een vegan lifestyle. Welke mensen die je kent, of waar je over gelezen of gehoord hebt, hebben zo een transformatie doorgemaakt? Laat je niet hinderen door zaken als tijd, afstand of geld. Schrijf gewoon iedereen op die bij je opkomt. Zoek op internet naar inspirerende verhalen, lees artikelen en boeken en maak je lijst.

Ik weet nog goed hoe ik de eerste keer op internet ging speuren naar inspirerende mensen en al snel bij allerlei interessante mensen terechtkwam zoals Dr. Fuhrman, auteur van het boek Eat for Health, Dr. Esselstyn, auteur van Prevent and Reverse Heart Disease, maar ook Ironman triatleet Brendan Brazier, auteur van Thrive. Dichter bij huis kwam ik Janneke van der Meulen tegen, Europees kampioen kustroeier en volledig vegan, auteur van de boeken Eet Win-Win en Supersnel herstel. Voor mij was het niet voldoende dat mijn lijst gevuld werd met mensen die vegan kookboeken schreven, ik wilde ook mensen die naar klimaatontwrichting keken, zoals Paul Hawken (zie mijn artikel Keuzes en gewoonten … de keuze om vegan te eten), en Kate Raworth die schrijft en spreekt over de Donuteconomie.

Maak je lijst zo lang als je wilt. Het kunnen vrienden zijn, auteurs, bloggers en vloggers, familie, collega’s, jonge- en oude mensen.

Stel jezelf drie vragen:

  • Wanneer in je leven heb je je het best gevoeld?
  • Welke inzichten en waarheden zou je over willen dragen aan ieder kind of kleinkind op de wereld?
  • En, met hoeveel mensen zou je deze inzichten willen delen, vanaf vandaag?

Terwijl je al deze data aan het verzamelen bent, door het lezen van boeken, kijken van video’s en spreken met mensen over de vegan lifestyle, nodig ik je uit om te dromen. Wat zijn de kansen, krachten, actualiteiten en inspiraties die je nu voor je ziet vanuit die nieuwe lifestyle? Hoe ver durf je te dromen? Wat ga je doen met al die extra levensenergie die je krijgt van vegan leven? Wat gebeurt er met je leven, je relaties, je lichaam, je gedachten en emoties? Welke bewegingsvorm kies je om je te vergezellen op je reis naar vitaliteit? Hoe zie je jezelf voorbij die 50 jaar?

Bij deze stap kun je jezelf herinneren aan het feit dat wij, als mensen, bewegen in de richting van onze vragen. We worden waar we naar zoeken. Bij deze stap ben je gedrag en gedachten aan het veranderen. Je zult merken dat je gevoel mee gaat.

Stap 3: Design-thinking

Design thinking is een stroming in het bedrijfsleven waarbij creativiteit wordt gekoppeld aan traditionele wijze van organiseren. Denk aan de mix van focus, visueel werken d.m.v. beelden, beweging, kunst, teamwerk, meerdere oplossingen en prototyping.

Bij ons thema, de vegan lifestyle, kun je denken aan het zoeken naar de beste manier om je voeding klaar te maken. Waar koop je jouw groenten? Waar vindt je voedsel zonder plastic er omheen? Welke apparaten heb je nodig in je keuken om heerlijke vegan maaltijden te maken? Welke producten zijn er op de markt die een vegan lifestyle supporten? Stel jezelf de designers-vraag: Hoe kunnen we…? Design-thinking is vooral doen. Dus hier werken we aan gedrag. Als je gewend was om je kant-en-klaar maaltijd in de magnetron te stoppen, zou je kunnen kijken of er bij jou in de buurt goeie vegan kookworkshops worden gegeven, zodat je kunt leren om gezond en vegan te koken.

Stap 4: Prototype

We gaan op zoek naar de ideale invulling van jouw vegan lifestyle. Ik nodig je uit om woorden en concepten om te buigen naar visuele vormen. Het gaat er om dat je iets maakt waar je naar kunt kijken. Zodra we dingen gaan scheppen worden we als vanzelf naar die gewenste toekomst getrokken. Maak een storyboard met de stappen er op die je in de komende 6 weken wilt zetten. Je kunt je ideale keuken scheppen, met je blender voor een groene smoothie, een mooi keukenmes. Je kunt een paar dagen weg naar een yogaretreat boeken, waar ze aandacht hebben voor vegan voeding. We hebben het hier niet over nieuwjaarsvoornemen. Dit gaat veel dieper. Maak je boodschappenlijstje met vegan opties. Pluis kookboeken uit voor goede recepten. Maak je keukenkastjes leeg en vul ze met vegan opties. Maak een schets voor een groentetuin, koop een appelboom, of zet kruiden plantjes op je balkon. Hier werken we vooral met gedrag, maar ondertussen zijn de gedachten ook heel belangrijk. Als je merkt dat je jezelf in de put zit te praten in je hoofd, bel een vriendin, sluit je aan bij een community of start er zelf een.

Stap 5: omgekeerde innovatie

Je zal zien dat de successen zich zo snel laten zien, dat het handig is om een dagboek bij te houden met de dingen die je eet, wat je doet qua beweging, de boeken die je leest, de mensen die je spreekt.

Het is belangrijk om te reflecteren op wat er gebeurd is. Niet alleen door te lezen in je dagboek, maar ook door met dankbaarheid en waardering te kijken naar wat er in je leven aan het veranderen is. Maak een lijst met dingen die veranderd zijn. Laat je bloedwaarden prikken voor je begint en laat het na 3 maanden weer doen.

Je gaat zien dat je om je heen steeds meer tekenen gaat zien van de transformatie naar een vegan lifestyle waar veel mensen in zitten. Het valt op in het nieuws. Je ziet het op internet.

Die reflectie wordt je rode draad. Alles wat je doet ga je koppelen aan je vegan lifestyle. Gedrag en gedachten komen hier samen. En je gevoel spreekt duidelijk tot je. Je wordt vrolijk, lacht veel, voelt je geweldig.

Stap 6: Investeer

Misschien moet ik dit wel pay-back noemen of pay-it-forward. Deze stap gaat over het terugbetalen aan moeder Aarde. Met alle nieuwe dingen die je kunt, zoals sporten, aandacht geven aan je gezin, meehelpen in de gemeenschap, maar ook het krijgen van nieuwe vrienden, zul je steeds vaker de behoefte hebben om terug te betalen. Er zijn natuurlijk enorm veel dingen die je kunt doen. Je gaat je realiseren dat je niet langer mee doet aan de ontwrichting van het klimaat. Het gevoel dat je hier bij krijgt is met geen pen te beschrijven. Veel van de problemen die worden besproken op het nieuws hebben voor jou gemakkelijke oplossingen. Gedrag verander je door tussen 30 en 110 dagen vol te houden. Kijk wat jij nodig hebt om het tot een gewoonte te maken. Misschien moet je woorden op post-it notes zetten zodat je er aan herinnert wordt.

Stap 7: Waardering

Als je vanuit waardering kijkt naar het proces dat je doorloopt, wat waardeer je dan het meest? Ik voel vooral dankbaarheid en liefde. Na een aantal jaar veganistisch eten merk ik het onmiddellijk als ik (soms per ongeluk) iets eet waar ik niet meer aan gewend ben. Dan voel ik me naar. Op zulke momenten verlang ik direct weer naar het goede gevoel dat ik normaal heb. Ik kan enorm genieten van het fruit dat ik uit eigen tuin eet. En het is een feestje om te ontdekken dat er steeds meer vegan opties zijn als je uit eten wilt.

Dit stappenplan is gebaseerd op het artikel Making Change Easy – the tiniest Ai summit in the world, van Prof.dr. David Cooperrider (2012)

 

 

 

José Otte

Gedragswetenschapper | Aikido-ka

Ondernemer, lifestyle coach, en expert op het vlak van Whole Food Plant Based eten en Chi Walking. In haar werk voor bedrijven helpt ze in de transitie naar betekenisvol ondernemen, soms ook vooral door de kantine te veganiseren. Voor Seeds schrijft ze artikelen over die transitie naar vegan, ze zoekt naar trends die de klimaatontwrichting helpt keren, en schrijft boekreviews.

// Facts

28 artikelen 1 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *