Doe jij ook mee aan dry january? Ik ben nu voor de tweede keer op rij het nieuwe jaar begonnen met 30 dagen alcoholvrij. Een uit Amerika overgewaaide hype of nieuwe gezondheidstrend? Voor mij werkt het; op de een of andere manier vind ik het makkelijker om 30 dagen geen alcohol te drinken dan iets als ‘door de week niet en in het weekend wel’ af te spreken. 

Hoe dan ook, een van de organen die profiteren van een tijdje geen alcohol is de lever. De lever is ons belangrijkste ontgiftingsorgaan. Hiermee reguleert ons lichaam zelf dat bijvoorbeeld medicijnen en giftige stoffen uit voeding, cosmetica of de buitenlucht opgeruimd worden. Een paar weken geen alcohol geeft je lever rust zodat ie weer optimaal z’n werk kan doen.

 

Veelzijdig orgaan, die lever

Wat doet de lever verder nog? Hij zorgt voor verwerking van in de darm opgenomen voedingsstoffen en het handhaven van de glucoseconcentratie. De lever zorgt voor het omzetten van suikers en eiwitten in glycogeen, een vorm waarin suikers worden opgeslagen en bewaard in de lever en de spieren. De lever slaat daarnaast ook vetten, aminozuren, metalen en o.a. vitamine B12 en D op. Het orgaan is belangrijk bij de koolhydraat-, vet- en eiwitstofwisseling.

De werking van de lever is cruciaal: het orgaan heeft honderden verschillende functies. Zonder lever leven is onmogelijk. Van een gezonde lever kan echter zonder grote problemen een deel verwijderd worden. De lever heeft genoeg extra capaciteit en groeit weer aan tot zijn oorspronkelijke formaat. Een orgaan waar we goed voor moeten zorgen dus.

 

Je lever een handje helpen?

Wat je eet heeft vanzelfsprekend effect op wat je spijsverteringsorganen ‘voor de kiezen krijgen’, dus ook de lever. In zo’n rustperiode voor de lever kun je kiezen voor voeding die je lever ondersteunt. Denk daarbij aan:

  • bittersmakende voeding (grapefruit, witlof, radijs, andijvie, prei)
  • zwavelhoudende voeding (ui, knoflook, noten, zaden, peulvruchten)
  • groene bladgroenten en bloemkool, bieten, wortel, kool
  • kruiden en specerijen (kurkuma, peper, kaneel, gember)

Veel water en kruidenthee drinken is een goed idee! Of maak een Golden milk (het recept vind je hier).

 

Toe aan een sapkuur? Ga voor groenten

Wil je nog een stapje verder gaan? Er zijn mensen die zweren bij af en toe een sapkuur. In plaats van vast voedsel neem je dan op een dag vijf tot zeven glazen groentesap. Sommigen kiezen voor een kuur van een hele week (met een week afbouw vooraf en een week opbouw er na) maar je kunt ook kiezen voor een dag per week. Let op: kies niet voor fruitsap maar ga voor groentesap. In verband met het hoge gehalte aan fructose in fruit krijg je met fruitsap al snel teveel suikers binnen. Met groentesap profiteer je optimaal van alle vitaminen en mineralen zonder de nadelige effecten van de suikers.

Een slow juicer werkt het allerbest als je zelf vers groentesap wilt maken. Maar een keukenmachine of blender kan ook. 

Probeer eens de volgende recepten:

  • • ¾ deel wortel 
  • • 1/8 deel rode biet 
  • • 1/8 deel komkommersap 
  • • evt aangevuld met verse gember

Of:

  • • ½ deel wortel
  • • ¼ deel selderij
  • • ¼ deel spinazie

Vind je zelf groentesap maken teveel gedoe? Kijk hieronder voor een gemakkelijk en lekker alternatief.

 

Wat vermijden?

Zoals gezegd zorgt de lever voor het afvoeren van gifstoffen die we binnenkrijgen. Voor mensen die kiezen voor een volledig natuurlijk voedingspatroon vallen hier ook e-nummers onder. E-nummers zijn door de Europese Unie goedgekeurde hulpstoffen om de eigenschappen van levensmiddelen te veranderen*. Deze stoffen worden tijdens het productieproces toegevoegd aan voedingsmiddelen. Niet helemaal natuurlijk dus. En van een aantal e-nummers is bekend dat ze overgevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken. Wil je goed zorgen voor je lever (en de rest van je lijf), kies dan liefst voor vers voedsel zonder e-nummers.

 

Smakelijke sapjes op bestelling

Zelf sap maken te veel gedoe? Maar wel behoefte aan een vitaminen- en mineralenboost? Kijk dan eens bij Frecious, Sap.je of Blendnewday. De lekkerste gemengde groente- (en soms fruit)sappen diepgevroren bij je thuisbezorgd. Superlekker en gemakkelijker kan niet.

 

Je alcoholgebruik op pauze?

Spreekt het idee van een alcoholpauze je aan? Kijk dan eens op de site van Ik Pas. Er doen op dit moment 23.747 mensen mee met 30 dagen zonder alcohol in januari. Vanaf carnaval tot Pasen is er een nieuwe challenge; dan kun je meedoen met 40 dagen alcoholvrij. Iets voor jou? Je lever zal er blij mee zijn 🙂

* E-nummers zijn onder te verdelen in de volgende groepen:

  • E100-199 : Kleurstoffen
  • E200-299 : Conserveermiddelen / Voedingszuren
  • E300-399 : Antioxidanten
  • E400-499 : Emulgatoren
  • E500-599 : Diverse additieven
  • E600-699 : Smaakversterkers
  • E700-799 : Conserveermiddelen

Bron: https://www.ahealthylife.nl/lijst-van-e-nummers/

 

Weten welke e-nummers van dierlijke afkomst zijn? Check dan dit artikel.

Pascal van Hombergh

Veggie-fan | Inspiratiepartner Seeds

Marketeer en business development manager. Daarnaast is ze orthomoleculair voedingsdeskundige en yoga-docent in opleiding. Ze laat zien dat genieten van het leven en een gezonde lifestyle hand-in-hand gaan. Voor Seeds schrijft ze over plantaardige voeding in relatie tot gezondheid en deelt ze haar persoonlijke tips: waar te eten, wat te maken en wie te volgen.

// Facts

29 artikelen 5 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *