Wie zei ook weer “Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”? Hippocrates wist 2300 jaar geleden al dat voeding een grote rol speelt bij het gezond blijven. Als je ziet wat er in de supermarkt allemaal in de schappen staat, lijken we dat een beetje vergeten te zijn.

De orthomoleculaire voedingsleer gaat er van uit dat voeding preventief (maar ook curatief) kan werken tegen (bij) Westerse ziekten. Gezonde voeding in combinatie met voldoende beweging en weinig stress, daarmee leef je in principe het langst. Een van de basisbeginselen van de orthomoleculaire voedingsleer is het zuur-base principe. Interessant om iets meer over te weten.

 

Verzuring tegengaan

Waarom is voorkomen van verzuring zo belangrijk? Als er sprake is van een verzuurde omgeving in het lichaam is de kans op ontstekingen groter. En Westerse ziekten zijn voor grootste deel ontstekingsziekten. Denk aan diabetes, reuma, maar ook allergieën en voedingsintoleranties. Het lichaam kan namelijk moeilijker ontgiften in een zuur milieu en dat kan dus leiden tot ontstekingen. Bovendien kan een verzuurd lichaam een tekort aan mineralen veroorzaken, die we juist zo hard nodig hebben. Zorgen voor een basisch (ook wel alkalisch, niet-verzuurd) milieu in het lichaam heeft dus meerdere gezondheidsvoordelen.

 

Hoe zat het ook weer met pH waarden?

Ooit wel gehad bij biologie maar misschien is het wat weggezakt: pH1 is zuur en pH 14 is basisch, pH 7 is neutraal. Alle voedingsstoffen hebben een pH waarde. Als je meer basische voeding eet, verbeter je de zuurbalans in je lichaam. Basische voeding is bijvoorbeeld goed voor de darmen, dan worden voedingsstoffen beter opgenomen. Groenten bevatten ontzurende mineralen zoals calcium, magnesium, kalium en natrium. Deze micronutriënten kan ons lichaam niet zelf aanmaken, dus we moeten ze uit voeding halen.

 

pH zuur base

Bron: http://zuur-base-evenwicht.nl

 

Basisch vs zuurvormend

Basisch -dus ontzurend- zijn: groenten en fruit, vooral bv komkommer, venkel, boerenkool, avocado, broccoli, radijs, andijvie. Grappig genoeg is ook citroen basisch.

Zuurvormend: dierlijke producten (vlees/vis/zuivel/ei) maar ook granen, soja en peulvruchten. En bewerkte producten, koolzuurhoudende dranken, alcohol en cafeïne werken zuurvormend. Suiker is ook een belangrijke factor!

Een uitgebreid overzicht van welke producten basisch of verzurend zijn kun je vinden op deze website.

Wil je werken aan een ‘gezond milieu’ in je lijf? Streef dan naar een basisch overschot van 80-20 (of 75-25). Hoe dan? Simpel: eet meer groenten, fruit en verse kruiden. De stap naar een plant based lifestyle is vanuit deze invalshoek eigenlijk heel logisch.

 

Waarom schrijf ik hier over?

Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd over het effect van voeding op gezondheid, door veel te lezen en door m’n opleiding orthomoleculaire voedingsleer. Ik verbaas me er over hoe weinig we eigenlijk weten over wat nu echt gezonde voeding is. Ik schrijf over de dingen die me zelf het meest aan het denken hebben gezet. 

Gastauteurs

Plantpower Partners

Naast de vaste auteurs werken we bij Seeds graag met andere experts. Gastauteurs die vanuit kennis en ervaringen waardevolle content delen over de plantaardige levensstijl. Zo dragen ook zij bij aan the vegan movement. "Let's inspire each other and create new things"

// Facts

122 artikelen 89 reacties

// Lees blogs

Deel dit artikel

// Praat Mee

  • Natalie

    Ik ben van hardnekkige gewrichtsklachten afgekomen door een veganistisch dieet te gaan volgen. Mijn buurvrouw had baat bij een dergelijk dieet voor haar diabetes. Ik ben geen arts. Toch denk ik dat iedereen een hoop voor zichzelf kan doen alleen maar door op te letten wat je eet.

    • Pascal van Hombergh

      Daar ben ik ook van overtuigd; gezonde voeding en leefstijl zijn enorm belangrijk. Er komt gelukkig ook steeds meer wetenschappelijk bewijs van.